Belföld

Úgy vitázik a BKK Vitézyvel, hogy mindenben egyetért vele

Vitézy Dávid (Array)
Vitézy Dávid (Array)
A BKK volt vezére Bécset hozta fel példának a 3-as metró leendő pótlására, mert ott bevonták a bringásokat is. A közlekedési cég szerint azonban a tömegközlekedés helyettesítheti az M3 vonalat.

Kedden hatalmas tanulmánytírt a Facebookra Vitézy Dávid, a BKK egykori – Tarlós Istvánnal nem túl jó viszonyban lévő – vezére arról, miként lehetne ügyesen pótolni a 3-as metrót, ami a BKK szerint viszont sületlenség.

Lássuk az elejéről. Vitézy szerint jó példa a közelgő metrófelújítás gigadugóinak elkerülése a bécsi metrópótlás. Ott az U4-es vonalat renoválják, és élénken bevonják a kerékpárosokat is ebbe. Több száz kerékpártámaszt építettek, ingyen lehet a városi bérbringát használni és készült a bringásoknak útmutató, merre kerüljenek.

Vitézy szerint ez persze önmagában nem elég, de kiváló kiegészítés a buszos metrópótlásra. Hozzáteszi, a budapesti tervekben erről szó sincs, csak arról, hogy bevonnák a vasutat és bővítenék a 14-es villamost (bár ennek akadálya szerintük a káposztásmegyeri egyvágányos végállomás).

Pedig ha csak pár százaléknyi utas is bringára pattanna, már kisebb lenne a zsúfoltság. Ehhez persze bővíteni kéne a kerékpáros infrastruktúrát, bringasávok és -tárolók kellenének. Vitézy azt írja:

Ezt a posztot nem kritikának, inkább ingyenes inspirációnak szántam smile hangulatjel – bőven van idő, a pótlóbuszok beszerzéséről még nem is született döntés, a metrófelújítás kiviteli tendere meg sem jelent – akár jól is lehetne csinálni.

Erre reagált szerdán a BKK és a BKV közös közleményben, amiben voltaképp egyetértenek Vitézyvel: a buszos pótlás a fő irány. Azt írják, napi félmilliós utasforgalmat bonyolít a 3-as metró, ezt nem lehet kerékpárra terelni, pláne, hogy a kerékpározás az időjárás miatt csak szezonális lehet. Vannak furcsa érveik is:

a városnak elég sok kerékpárt kellene vásárolni, hacsak nem feltételezzük, hogy az M3-as utazóközönségének figyelemre méltó hányada felszerelkezett kerékpárral.

Azt írják, a buszos pótlás a metró utasforgalmának kb. 60%-át, férőhelykínálatának kb. 45%-át tudja pótolni, ez a maximum. Ezért alternatív útvonalakon kellenek tehermentesítő járatok is, ezt a hálózatot elméletben most alakítják ki. Erősítik majd a pesterzsébeti járatokat, meghosszabbítják a 12-es villamos vonalát a Lehel térre, sűrítik, az 1-es, 2-es, 4-es, 6-os és 14-es villamosokat. Na meg a vasút.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik