Belföld

Tarlós Lázárnak: ha valaki szeret virgács lenni, kénytelen boxzsák is lenni

Megtartotta szokásos heti sajtóeligazítását a főpolgármester. Megint beszólt Lázár Jánosnak, valamint egész nagy autóspárti fordulatot helyezett kilátásba. Megmarad az autós rakpart, két irányban is járható marad autóval a Lánchíd, az autóknak szóló dugódíjat viszont sajnos be kell vezetni. De a nem autósok, pl. a kerékpárosok szigorításra számíthatnak, és a szintén nem autósok, a tömegközlekedés is kicsit háttérbe szorul. Ahogy a közmondás tartja: autó, autó, autó.

Tarlós István főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján bejelentette: december 21-én egyeztet Orbán Viktorral a BKV hosszú távú finanszírozásáról, továbbá más fővárosi kérdésekről. A fővárosi tömegközlekedés hatékonyságának javításával 2010 óta 10 milliárd forintos megtakarítást és ugyanekkora bevételnövekedést tudtak elérni a BKV-nál, amelynek költségvetéséből így is 30-31 milliárd forint hiányzik az állami díjkedvezmények és az agglomerációs közlekedés biztosítása miatt.

Kiemelte, az agglomerációs közlekedés biztosítására nincs törvényi kötelezettsége a fővárosnak, ezért állami támogatást sem kapnak e kiadásaikra. Kérdésre válaszolva reális alternatívának nevezte az agglomerációs közlekedés leállítását, ha annak finanszírozásáról nem születik megállapodás.

Tarlós szerint az eddigi 24 milliárd forintos állami feladattámogatás is kevésnek bizonyult, a kabinet jelenlegi szándéka alapján ez az összeg jövőre 6 milliárd forinttal, a következető két évben pedig további 3-3 milliárd forinttal csökkenne.

A főpolgármester a tárgyalások kimenetelére vonatkozó kérdésekre azt válaszolta, soha nem folytatott teljesen eredménytelen “hosszabb egyeztetést” a kormányfővel. Tarlós közölte, hivatalos levélben is eljuttatták a Miniszterelnökségre a BKV állami átadására vonatkozó, korábban ismertetett javaslatukat.

4-es metró, Lázár Bokszzsák János, rakpart

A főpolgármester kitért arra is, hogy a 4-es metró végleges használatbavételi engedélyének elkészültével, várhatóan január elejétől végleg megszüntetik a metróvonallal párhuzamosan közlekedő felszíni járatokat, ami 1,3 milliárd forintos megtakarítást jelent.

További kérdésekre válaszolva tehetséges politikusnak nevezte a Miniszternökséget vezető Lázár Jánost, akinek szerinte a “virgácsszerepkör” nagyon tetszik, míg a bokszzsák szerepe már nem. “Pedig ha valaki szeret virgács lenni, kénytelen bokszzsák is lenni” – fogalmazott a főpolgármester, aki szerint kettőjük között nem személyes vita van, hanem Budapest és a vidék küzdelme a költségvetési forrásokért.

Tarlós csütörtökön megjelent hírekre reagálva megerősítette, a városvezetés nem tervezi a Lánchíd egyirányúsítását, továbbá a pesti alsó rakpart közúti forgalmának lezárását.

Mindent az autósokért, hadd szennyezzenek!

A dugódíjról elmondta, legkorábban 2017-ben lehetséges a bevezetése, a főváros lehetséges bevételei pedig 2 milliárd forinttól legfeljebb 10-15 milliárd forintig terjedhetnek. A dugódíj bevezetésére az előző városvezetés tett ígéretet Brüsszelnek, jelenleg pedig még törvény tiltja a bevezetését – tette hozzá.

A főpolgármester a Balázs Mór Terv részleges módosításának szándékát is bejelentette, miután a város 2030-ig szóló fejlesztési koncepcióját közlekedési szakértők “szélsőségesen tömegközlekedés orientáltként” jellemezték. Az erről szóló tanulmányból idézve Tarlós István példaként említette a nagykörút villamosainak elsőbbséget biztosító forgalomszervezési gyakorlatot.

Tarlós közölte, a fővárosi önkormányzat többszöri értékbecslésnél is magasabb áron, 540 millió forintért értékesítette a Váci utca 36. szám alatt álló Klotild-palotában korábban meglévő 12 százalékos tulajdonrészét.

Pusztuljanak a bringások és a futók!

Bejelentette, a ciklus végén kezdeményezni fogja a kerékpárosok kötelező KRESZ-vizsgáztatásátó, ha továbbra is következetesen figyelmen kívül hagyják a piros lámpákat. Ugyanis szerinte 10 kerékpárosból 8 nincs tekintettel a tilos jelzésre. Tarlós kérdésekre válaszolva kijelentette, nem kívánja igazságtalanul háttérbe szorítani a kerékpáros közlekedést, de szerinte a kerékpáros kultúra az infrastruktúránál is nagyobb fejlesztésre szorul.

A főpolgármester által idézett tanulmány emellett több buszsáv esetében felülvizsgálni javasolja a kerékpáros közlekedést, mivel a készítők szerint az – elsőroban a belvárosban – jelentősen lassítja a tömegközlekedést.

Tarlós a fővárosi futóversenyeket érintő rendeletmódosítást is kilátásba helyezett. Ennek alapján a városvezetés későbbi mérlegelése szerint a Budapest centrumában megrendezett évenkénti hat nagy rendezvényből akár már jövőre is legfeljebb csak hármat rendezhetnek meg – írja az MTI.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik