Pécs, 2015. szeptember 29.
Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház fõigazgatója beszél a pécsi Kodály Központban a IX. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó megnyitóján 2015. szeptember 29-én. Balra Vincze Balázs, a Pécsi Balett igazgatója.
MTI Fotó: Sóki Tamás
Belföld

Orbán “simán leült, beleolvasott” Ókovács levelezésébe

Farkas György
Farkas György

újságíró, hírfőnök. 2015. 12. 07. 13:13

A Magyar Állami Operaház főigazgatója bár tudja, hol volt gyakornok Orbán Ráhel, azt cáfolja, hogy ezért győzött pályázatukon volt főnöke.

Ókovács Szilveszter a Mandinernek azt mondja, a művészetben nincs se határzár, se tömeges bevándorlás, komoly hagyományai vannak, hogy külföldiek veszik el a magyarok munkáját. A Magyar Nemzeti Balett külföldi szólistáinak túlsúlyát egyrészt sportos hasonlattal és  versenyképességgel, másrészt nemzetközi példákkal és az uniós joggal magyarázza. Szerinte a sok külföldivel jobb lett a társulat.

Diszkrimináció pedig nincs, idegen ettől a háztól az idegengyűlölet.

A főigazgató cáfolja, hogy Solymosi Tamás miatt forrong a nemzeti balett. Visszautasítja, hogy a balettigazgató a minősítéseken azokat rakja ki, akiktől tart. Szerinte csak alkalmatlan kollégáktól váltak meg.

Amúgy pedig: ki szereti az állandó visszaszólást? Senki. Ez egy munkahely, ahol feszített menetrendben élünk. (…) Azt pedig, hogy majd a bíróság állapítja meg a balettigazgató és a külföldi szakembert is magában foglaló zsűri helyett, hogy ki a jó táncos, nem is kommentálom.

A főigazgató ezt követően azt viszont hosszan sorolja, mi mindent tettek a magyar táncosokért. Ezt követően azt azért elismeri, hogy az gond, ha valakit 22 év szolgálat után kitesznek az együttesből és még életjáradékot sem kap.

A 25 évben meghatározott szolgálati idő túl sok.

Szerinte 20 év lenne optimális, de amúgy nem érti, miért lenne az Opera dolga, hogy negyventől „a sírig vagy a majdnem azzal egy horizonton lévő öregségi nyugdíjig” gondoskodjon életerős emberekről.

Sokszor látja Orbánt

A főállású táncosoktól már csak egy ugrás a statisztaszerep, és már jön is a kormányfőhöz fűződő kapcsolata. Ókovács megismétli, nem rokona Orbán Viktornak, a kormányfőt csak akkor látja, ha operát, balettet néz, vagyis elég sűrűn. A miniszterelnök olyannyira bejáratos hozzá, hogy simán beleolvas a levelezésébe. Nem politizálnak, csak operáról beszélnek.

Jön, élvezi az előadást és érteni is szeretné. (…) Ilyenkor bújja a tanulmányokat tartalmazó műsorfüzetet, és megvitatjuk a látottakat. (…) Sokat tud rólunk, egyszer még a tetőre is feljött velem, de az előterjesztéseink attól még nem mennek át azonnal: legutóbb az Eiffel Műhelyházéval két éven át izzasztott, és az Operaház felújítási tanulmánya még hátravan… A médiából szuggerálthoz képest teljesen más Orbán-kép ez, tudom, némelyeket meg is zavarhat – főleg, hogy garantáltan valódi.

Orbán Ráhel a barátaival a Királyi Páholyt nem azért használhatta, mert ő jóban van az apjával, hiszen a szabályzat szerint a kormányfő közvetlen családtagja ab ovo használhatja a páholyt, de Orbán Ráhel esete más volt, mert legalább tizenöten voltak, a testőrpáholyban nem fértek volna el, ezért összenyitották a királyival.

Nem kérte tőlünk a Királyi Páholyt sem Ráhel, sem senki más. Én ajánlottam. Ellenben fizettek minden jegyért, ami nekünk még gondot is okozott, mert a Királyiba – értelemszerűen – nincs értékesítés, de megoldottuk, hogy aznap mégis legyen. És természetesen nem pezsgőztek a páholyban, és én nem voltam odabenn – ellentétben azzal, ami a sajtóban megjelent.

A főigazgató cáfolja azt is, hogy Orbán Ráhel embere nyerte az operaházi vendéglátás pályázatát. Öten pályáztak, és semmi suskus nem volt abban, hogy Zsidai Zoltán, azaz  Roy győzött, bár annyit ő is tud, hogy Orbán Ráhel az egyik, Roy által üzemeltetett helyen volt gyakornok évekkel ezelőtt, rövidebb ideig.

Az RTL is keresett egyébként az ügyben, átküldtük nekik a pályázati dokumentációt, nem lett műsor, ejtették a dolgot.

Ókovács abszurdnak nevezi, hogy ha az Opera bármilyen partnercéget választ, azt csak politikai nyomásra teheti. Az interjúban a főigazgató megvédi az MMA terjeszkedését, amellyel ő türelmesebb lenne, bár azt ő is látja, hogy a nemzeti elkötelezettség, aktivitás fokozottan van jelen a tagok között.

Irányultság mint olyan mindig létezett, és ameddig érték, hogy az embernek van véleménye a világról, létezni is fog.

Szerinte az a lényeg, hogy a méltányosságra szükség van, ő ezt az erényt jól-rosszul, de az Opera vezetésében igyekszik gyakorolni.

 

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.