Forgalomba áll az első, a BKV által összeszerelt busz
Belföld

Az arany középutat választotta a buszokat bérlő főváros

24.hu
24.hu

2015. 11. 04. 11:22

A kínaiakkal kötött szerződés volt a tét a rendkívüli közgyűlésen. Végül jut is, marad is alapon úgy döntöttek, a 75 helyett 40 busznál élnek a rendelkezésre tartási konstrukcióval. Tarlós se boldog, de az ellenzék hörög.
Korábban a témában:

A BKV által korábban megkötött, 75 busz rendelkezésre bocsátásáról szóló szerződésből 40 új jármű esetében hagyta jóvá a konstrukciót a Fővárosi Közgyűlés szerdán rendkívüli ülésen. Azonban nem hagyta jóvá a BKV Zrt. és a BYD Europe BV között öt elektromos busz rendelkezésre tartásáról idén augusztusban kötött szerződést, de engedi, hogy a BKV hitelt vegyen fel e járművek beszerzésére.

A testület nem emelt kifogást 20 dízelbusz rendelkezésre tartása ügyében. Az eredetileg így bérelni tervezett 50 csuklós busz közül csak 20 rendelkezésre bocsátását veheti igénybe a BKV, további 30 esetében pedig engedélyezték a társaságnak a hitelfelvételt. A BKV nyolc évre a szóló buszokat kilométerenként 246 forintért, a csuklósakat pedig 330 forintért bérli, évente legfeljebb 86 ezer kilométerre. A hitelfelvételekhez a kormány engedélye is szükséges.

Érdekek ütköznek Tarlós szerint

Tarlós István főpolgármester arról beszélt, úgy tűnik neki, hogy többféle, politikai, egzisztenciális, gazdasági és fővárosi érdek keveredik az ügybe. A közgyűlés számára nincs választási alternatíva, hogy melyik mellett kell dönteni – mondta. Kijelentette, azon lesz, hogy olyan döntést hozzanak, ami a város érdekeinek felel meg.

“Nem a Fidesznek, még kevésbé a DK-nak, a legkevésbé a rejtett pártoknak, aztán annál is kevésbé olyan gazdasági társaságoknak, amelyek (…) a háttérben érzékelhetően mozognak” – fogalmazott Tarlós István. Közölte azt is, hogy a kormány szerdai ülésén tárgyalja a BKV ügyét.

BKV: Nincs forrás

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója azt mondta, a járművek saját forrásból történő beszerzése lenne a legolcsóbb, ám erre a társaságnak jelenleg nincs forrása. Költséghatékonyság szempontjából ezt követi a hitelből történő vásárlás, ami évente 130 millió forinttal drágább, a rendelkezésre bocsátás pedig ennél is évente 190 millió forinttal többe kerül, de kedvezőbb, mint a szolgáltatás kiszervezése.

A BKV vezetője szerint ezek az adatok csak becslések, hiszen nem lehet tudni, hogy a következő években miként alakulnak a kamatok. Példaként említette, hogy a kamatok 3 százalékos emelkedésével eltűnne a hitelből finanszírozott vásárlás és a rendelkezésre tartás közötti árkülönbség. A vezérigazgató ettől függetlenül megjegyezte, ha a BKV rendelkezne elég forrással, akkor nem javasolnák a rendelkezésre tartást.

Az ellenzék szerint nagy lesz a kár

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes azt mondta, a fővárosnak 2018-ig 550 autóbuszt kell lecserélnie, ennek finanszírozását szerinte nem lehet kizárólag hitelből fedezni, ezért a rendelkezésre bocsátás is járható út. Kiemelte, ennek a konstrukciónak az előnye a kiszervezéssel szemben, hogy a BKV saját sofőrjeivel és üzemanyagával látja el a szolgáltatást, az új buszok pedig egy hitelfelvételnél hamarabb rendelkezésre állnak.

Az ellenzék ezzel szemben egyértelműen új járművek vásárlását javasolta. A jobbikos Tokody Marcell arra hívta fel a figyelmet, a várost milliárdos kár éri azzal, hogy a tízéves bérlet után nem maradnak a tulajdonában a járművek.

Az LMP-s Csárdi Antal azt kifogásolta, hogy miközben az új buszokat rendelkezésre bocsátó társaság egy jármű karbantartására évente 13 millió forintot fordít, addig a BKV egy saját tulajdonában álló csuklós buszra évi 820 ezer forintot költ.

A DK-s Gy. Németh Erzsébet elmondta, a BKV-nak szüksége van új buszokra, azonban szerinte ezt azért is hitelből kellene finanszírozni, mert az új buszokat rendelkezésre bocsátó társasággal korábban gondok voltak Debrecenben. A szocialista Horváth Csaba azt vetette fel, hogy a BKV-nak jelenleg lenne pénzügyi lehetősége saját buszok megvásárlására. Kezdeményezte, hogy a korábbi buszkiszervezésekhez kapcsolódó operátori rendszert vizsgálja felül a közgyűlés.

A fideszes Wintermantel Zsolt azt mondta, a fővárosnak diverzifikálnia kell a járműbeszerzéseit, vagyis az említett konstrukciók mindegyikét igénybe kell vennie azért, hogy minden kockázatra felkészüljön.

A Fővárosi Közgyűlés még 2014 júniusában járult hozzá ahhoz, hogy a BKV beszerezzen legfeljebb 75 buszt rendelkezésre tartással és azzal a megkötéssel, hogy a szerződések megkötését követő 90 napban vétót emelhet ellenük. Mivel a buszok selejtezési kényszere meghaladja a BKV buszbeszerzési lehetőségeit, továbbá a 3-as metró felújításának ideje alatt pótlásra van szükség, a BKV flottájának modernizálása már rövid távon is elengedhetetlen. Tarlós október 28-án azért hívott össze rendkívüli ülést, mert a közgyűlés akkor nem tudott döntést hozni az ügyben.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2015. június 7.
A kormány bevándorlásról szóló plakátja a főváros VIII. kerületében, a Hungária körúton 2015. június 7-én. Több helyen megrongálták a plakátokat, ezért a Fidesz feljelentést tesz bűncselekményre felbujtás miatt. Németh Szilárd, az országgyűlési képviselője felszólította Szigetvári Viktort, az Együtt elnökét és párttársait, hogy "ne uszítsák tovább az embereiket ilyen agresszív és törvénytelen cselekedetek elvégzésére".
MTI Fotó: Marjai János
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.