Belföld

Tudja a kormány, de nem érdekli, hogy rosszul teljesít a közoktatás

Ijesztően magas az összefüggés a diákok teljesítőképessége és a szociális helyzetük között.

Az Oktatási Hivatal adatai alapján a kormánynak pontos rálátása van arra, hogy rossz döntéseket hoztak az oktatási rendszer átalakítása során, de ez senkit nem érdekel – írja a Népszabadság. Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala konferenciát szervezett az oktatási esélyegyenlőségről, ahol Ostorics László, az Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési és Értékelési Osztályának vezetője is felszólalt. A PISA- és országos kompetenciamérések tanulságai kapcsán kifejtette: Magyarországon nem esélyegyenlőségről, hanem egyenlőtlenségről kell beszélni.

A mérések arra mutattak rá, hogy ijesztően magas az összefüggés a diákok teljesítőképessége és szociális helyzetük között. Ez nem újkeletű dolog: 2006 óta fennáll a negatív trend, de azóta sem változott gyakorlatilag semmi. A kormány a kompetencia alapú oktatást visszaszorította az elmúlt években, a Nemzeti Alaptantervet telezsúfolta lexikális tartalmakkal – hangzott el.

Ostorics az 1999-es lengyel oktatási reformot említette pozitív példaként. Elmondta: a lengyelek kormányokon átívelően hozták létre nemzeti alaptantervüket, növelték az iskolák autonómiáját, egységes iskolaszerkezetet vezettek be és egy évvel megnövelték az alapozó szakaszt. Az eredmények egyértelműen látszanak a PISA-teszteken.

Az Orbán-kormány a lengyelekkel épp ezzel ellentétes döntéseket hoz, pedig a kritikát megfogalmazó Oktatási Hivatal is a szakminisztérium egyik háttérintézményeként működik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik