Belföld

Reuters: új szövetségest keres az oligarcha barátját elvesztett Orbán

Terjedelmes elemzést közölt a jelenlegi Orbán-Simicska-Habony háromszögről a Reuters, megemlítve a magyar médiapiac újrafelosztását. Szó esik a Fidesz csökkenő népszerűségéről, Simicska és Orbán elhidegüléséről, a rejtélyes szürke eminenciás Habony Árpádról, na meg az ő új médiacégéről, a Modern Media Groupról.

Orbán Viktor miniszterelnökségének elejét nagyban megkönnyítette, hogy egy baráti oligarcha médiabirodalma mindig jó fényben ábrázolta kormányát – kezdi erősen a Reuters az Orbán-Simicska-háború bemutatását. Hozzáteszik, összeveszésükkel Orbán egy közeli bizalmasa, Habony Árpád került a reflektorfénybe, hogy összekovácsoljon egy új médiabirodalmat (Habonyt nem hivatalos spin doctornak nevezik amúgy).

A Modern Media Group (MMG) persze tagadta, hogy a harmadik Orbán-kormány szócsöve lenne, de megemlítik, hogy áprilisban épp Orbán kérte fel híveit, hogy alapítsanak lapokat, hogy a kormány üzenetei átmenjenek. Idézik az Echo TV-nek adott interjúját is, amiben beismerte, hogy konfliktus van a kormány és a domináns jobboldali sajtó között.

A Reuters szerint hiába volt Orbánnak sok gondja Brüsszellel, Washingtonnal és a nemzetközi hitelezőkkel, régi osztálytársa, Simicska segített a médiájával ellensúlyozni ezt. Most azonban a kormány népszerűsége zuhan, részben a Simicska-vita, részben az oroszpártiság, részben a korrupciógyanús kormányközeli figurák miatt.

 

Habony mellett Győri Tibort említik meg, mint az MMG másik tulaját, aki Orbán kabinetjének is tagja volt, valamint fontos pozíciókat töltött be Simicska birodalmában is. A 47 éves Habonyról azt írják, semmilyen hivatalos kormányzati pozíciója sincs, de sűrűn látni a kormányfő közelében választások vagy Fidesz-rendezvények idején. Sok fideszes szerint ő volt a párt választási győzelmeinek elősegítője, illetve a baráti Nézőpont Intézet alapítója. A hírügynökség se Habonyt, se Győrit nem tudta megszólaltatni.

Keresztesi Péter, az MMG ügyvezetője e-mailben annyit közölt, hogy rést láttak a médiapiacon. A tervekről és a pénzügyi forrásaikról nem akart beszélni, csak annyit közölt, hogy egy ingyenes terjesztésű lappal indítanak. Arra a kérdésre, hogy támogatni fogják-e a kormányt, azt válaszolta, hogy azt teszik, ami érdekli a fogyasztókat.

A Reuters megjegyzi, hogy a közmédia nagyrészt a kormányzatnak megfelelő üzeneteket közöl, de a nézettsége nem túl széles körű, ezért van Orbánnak szüksége magáncsatornákra is. Az MMG amúgy nyerhet a létrejött Nemzeti Kommunikációs Irodával is, mivel az Iroda osztja szét az állami hirdetési megrendeléseket, amik évi 25 milliárd forintot tesznek ki. Lázár János, a Miniszterelnökség feje amúgy azt nyilatkozta a Reutersnek, mindegy nekik, hogy ki kapja a hirdetéseiket, a lényeg, hogy az adott médium nézett vagy hallgatott legyen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik