Belföld

Kínos: nagyon elszámolhatták az útdíjat

Felbolydult az autós társadalom és az agglomeráció lakossága is a 2015-től bevezetésre javasolt útdíj miatt. Úgy néz ki, a díjkivetés hibás számításokon alapszik.

20 milliárd forint pluszbevételt vár a kormány az M0-s körgyűrűre, illetve az autópályák bevezetőszakaszaira kivetni tervezett útdíjtól. A 444.hu utánaszámolt, van-e reális esély arra, hogy összejön a tervezett összeg. Röviden: nincs.

A portál kalkulációi szerint a Budapest környéki gyorsforgalmi utak fizetőssé tételéből körülbelül 13 milliárd forint folyhat be, ugyanakkor a számításokat végző újságíró dolgát jelentősen megnehezítette, hogy – bár az intézkedés emberek százezreit érintheti – a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél nem tudták megmondani, hogy csak éves megyei matrica lesz-e, vagy havi és 10 napos is.

A számítások szerint a bevétel nagy részét – 13 milliárd forintot – a teherautók után fizetnék be, a bevezető szakaszokat használó személyautók megsarcolásából mindössze 150 millió forint folyhat be. Ráadásul a megyei matricák bevezetése miatt még bevételkieséssel is számolhatnak az illetékesek: „aki Pest megyéből jár pincérkedni Ausztriába, már havi 20 ezerből letudhatja az autópályadíjat Hegyeshalomig” – írják.

Korábban két szakértőt: Ekés Andrást, a Városkutató Kft. ügyvezető igazgatóját és Dorner Lajost, a Városi- és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökét kérdeztük a nagy indulatokat keltő javaslatról. Ekés András szerint a tervezet nem nevezhető „közlekedésszakmailag átgondolt javaslatnak”, ezt erősíti a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. válasza is. Abban mindketten egyetértenek, hogy a díjkivetést vagy egyáltalán nem vagy nem ebben a formában vezeti be a kormány, mivel az megbénítaná nem csupán az elővárosi, hanem a fővárosi közlekedést is.

Fotó: MTI

Már csak amiatt is helyesek lehetnek a szakemberek sejtései, mert ha fizetőssé teszik az M0-s autóút bizonyos részeit, akkor még az is meglehet, hogy uniós kötelezettségszegési eljárást indukálunk. A tervezet értelmében azok a szakaszok, amelyeket uniós pénzből újítottak fel vagy építettek meg (az 1-es főút és az M5-ös autópálya, illetve a 4-es főút és az M3 autópálya közötti szakasz) ingyenesek lennének, Dorner Lajos szerint azonban az M0-s autópályára vonatkozó stratégiai anyagok a pálya teljes hosszára vonatkoznak. “Bizonyosan nem szerepel a Nemzeti Közlekedésfejlesztési Stratégiában olyan intézkedés, hogy fizetőssé teszünk elkerülő útvonalakat” – magyarázta a VEKE elnöke.

Sok-sok ellenvélemény

Nem tetszik az ötlet a fővárosi kerületek polgármestereinek sem, Bús Balázs például a Megyeri híd fizetőssé tétele miatt fogalmazott meg ellenvéleményt. Még a Kósa Lajos tiszteletbeli elnöksége alatt működő Megyei Jogú Városok Országos Szövetsége is a javaslat ellen van: egyhangúlag elfogadott határozatban kérik a kormányt, hogy ne terjessze ki az úthasználati díjat a fővárost, illetve a nagyvárosokat elkerülő útszakaszokra.

Nem maradtak csendben az agglomeráció településének vezetői sem. Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere erős véleményt fogalmazott meg, szerinte a díjkivetés miatt a forgalom az autópálya helyett Budaörsre zúdulna. A városvezető elmondta: míg a 4-es metró a budaörsi virágpiacig történő megépítése még tervben sincsen, addig a város lakóit arra kényszerítik, hogy autóval közelítsék meg Budapestet. Wittinghoff Tamás szerint a tervezet kétségbeesett ötletelés a pénzért.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik