Belföld

Ez lenne Budapestből 2030-ra

Javarészt az előző városvezetés terveit tartalmazza az új, 2030-ig szóló fővárosi közlekedésfejlesztési stratégia – írja az Index. A VEKE szerint a hidak, metrók villamospályák építéséről szóló anyag csak pótcselekvés.

Öt évvel ezelőtt készült el Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve, amely azt hivatott meghatározni, milyen fejlesztések várhatóak a fővárosi infrastruktúrában 2020-ig. Most 2014-re elkészült az újabb, 2030-ig szóló terv – írja az Index, amely az egyes programpontokat külön elemzi is.

A Balázs Mór-terv feleleveníti a korábbi hídterveket. Konkrétan a Csepel-Albertfalva, az Újpest-Aquincum, illetve a Galvani utca-Kén utca közötti átkelések megvalósítását javasolja – egy utóbbihoz hasonló, bár a Kopaszi-gát déli csücskét is érintő gyaloghídra szintén született már javaslat 2009-ben.

A stratégia sok helyen tartalmaz a kerékpáros infrastruktúra bővítésére, a biciklihasználat a városi közlekedésen belüli részarányának növelésére vonatkozó javaslatokat, de ezeket gyakran a gyalogos hálózat fejlesztésével kapcsolja össze.
Konkrét hálózatfejlesztést az észak-budapesti Duna-szakaszon, Ráckevénél, a „Folyók útja” Duna menti kerékpárúton, a Budapest–Balaton útvonalon és a kelet-magyarországi Eurovelo nyomvonal fővárosi szakaszain javasol.

Ezenkívül új biciklitárolókat is telepítenének, a cél az, hogy „minden budapesti lakás közelében legyen elérhető, napi használatra alkalmas kerékpártárolási lehetőség”, illetve hogy a városközpontokban és kerületközpontokban, az intézményi, szolgáltatási, munkahelyi területeken, illetve a fővárosi tulajdonú közintézmények térségében legalább 200 méterenként mindenhol legyen biciklitároló.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos a koncepció tartalmi részével egyetért, de azt önmagában nem tartják értékelhetőnek, mert „ez igazából megint csak egy pótcselekvés”. A VEKE elnöke hozzátette: habár a stratégia a VEKE-t név szerint is megemlíti mint együttműködő partnert, ők most találkoztak először az anyaggal. Az anyagot leginkább csak egy „óhajlistának” tartja, mert például „a forint szó nem nagyon szerepel benne”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik