Belföld

Íme, ennyibe került eddig a kampány a pártoknak

Túllépi a törvényes határt a kormánypártok kampányköltése kormányzati és civil "segítséggel" a Transparency International (TI) számításai szerint.

Ligeti Miklós, a TI Magyarország jogi igazgatója hétfőn sajtótájékoztatón azt mondta: a Fidesz-KDNP – a CÖF és a kormány segítségével – kétszeresen túllépi a törvény által meghatározott egymilliárd forintos határt a kampányfinanszírozásban. A TI, a K-Monitor Független Közpénzfigyelő Iroda és az atlatszo.hu budapesti rendezvényén kijelentette: még nem ért véget a választási kampány, de február végéig a Fidesz több mint kétmilliárd, a baloldali kormányváltó szövetség 680 millió, a Jobbik 650 millió, az LMP pedig 310 millió forintot költött.

A Fidesz a pártot támogató kormányzati és civil hirdetésekkel már most túllépte a törvényes határokat – mondta a jogi igazgató, hozzátéve: a CÖF kampányának ára november és február között a TI számításai szerint 570 millió forint volt. A TI munkatársa szerint a kormány is támogatja a Fidesz kampányát: november óta 540 millió forintba került a kormánypárt választási kampányát megalapozó “Magyarország jobban teljesít” és a rezsicsökkentést népszerűsítő kampány.

A Fidesz-KDNP február végéig – a TI számításai szerint – a CÖF és a kormány költései nélkül is 940 millió forintot költött a kampányra, vagyis egy hónappal a választások előtt szinte teljesen kimerítette az egymilliárd forintos törvényi limitet – magyarázta.

Ligeti Miklós szerint az új kampányfinanszírozási törvény alkalmatlan a kampánykorrupció felszámolására, a parlament olyan szabályozást fogadott el, “amelyeket meg sem kell szegniük a pártoknak, ha ellenőrizetlenül akarnak költeni a kampányokra”. Kifejtette: a januártól hatályos jogszabály nem tiltja a kampány kiszervezését, tehát nem foglalkozik a párt közeli civil szervezetek költéseivel és nem szab gátat a kormányzati “korteskedésnek”. A kampányfinanszírozás azért is átláthatatlan, mert az óriásplakátok tarifái a törvény szerint titokban tarthatók – mondta.

Arról is beszélt: miközben az egyéni képviselőjelölteknek pontosan el kell számolniuk a felvett állami támogatással, és kudarc esetén azt vissza kell fizetniük, a pártoknak nincs ilyen kötelezettségük. Így fennáll a veszélye annak, hogy egyes pártok csak azért indulnak a választáson, hogy felvehessék a támogatást – tette hozzá.

Ligeti Miklós közölte: a TI, a K-Monitor és az atlatszo.hu közösen vizsgálja a 2014-es választás kampányfinanszírozását, nyomon követik a fizetett médiahirdetéseket, a nyilvános rendezvényeket, a közvetlen választói kapcsolattartáshoz felhasznált kommunikációs eszközöket – így a plakátokat, szórólapokat, a postai küldeményeket -, továbbá a pártok szervezési költségeit. A TI jogi igazgatója arra is kitért, hogy a megbízásukból készített közvélemény-kutatás alapján az embereknek mindössze 8 százaléka számít tiszta kampányra, vagyis arra, hogy a pártok csak törvényes eszközöket használnak a választók meggyőzésére.

Léderer Sándor, a K-Monitor igazgatója kijelentette: a korrupció elleni küzdelemben az elmúlt 25 évben nem történt áttörés. A korrupció felmérhetetlen gazdasági és társadalmi károkat okoz, ezért felszámolásának mindenkinek az érdekében kell állnia. A parlamentbe igyekvő pártok egyike sem engedheti meg magának, hogy ne foglalkozzon ezzel a problémával – vélekedett.

Bodoky Tamás, az atlatszo.hu főszerkesztője azt mondta, hogy szervezetük várja a választási kampány visszásságait feltáró közérdekű bejelentéseket. A tényfeltáró újságírással foglalkozó portál főszerkesztője közölte: a megalapozott bejelentéseket oknyomozó újságírók dolgozzák fel. Az eseményen bemutatták a kepmutatas.hu weboldalt, ahol folyamatosan nyomon lehet követni, hogy a pártok mennyit fizetnek a kampányért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik