Belföld

Társasjáték a hátrányos helyzetű tanulók iskolai életútjáról

A Hallgatói Mentorprogram elnevezésű kezdeményezés hetedik éve működik Szegeden. A Szegedi Tudományegyetem és helyi civilszervezetek együttműködésére épülő program keretében hallgatók, főként pedagógusjelöltek mentorálnak hátrányos helyzetű tanulókat.

Ez nemcsak a diákoknak segítség, de a pedagógusjelöltek gyakorlati felkészítését, valamint hátrányos helyzetű tanulók iránti érzékenyítését is támogatja. E tapasztalatokra építve készült el a társadalmi érzékenyítés egy új eszköze, a Mentortársas elnevezésű társasjáték.

A Mentortársas segítségével a résztvevők átélhetik azokat a helyzeteket, amelyekkel a hátrányos helyzetű gyermekek, fiatalok találkoznak a közoktatásban és a felsőoktatásban, emellett játékos formában bővíthetik tudásukat a magyar oktatási rendszer működése kapcsán. A Mentortársas 16 éves kortól ajánlott, kiemelten a felsőoktatásban tanuló, segítő hívatásra készülő (pl. pedagógus, pszichológus, szociális munkás) vagy társadalomismereti tanulmányokat folytató (pl. andragógus, kulturális mediátor, szociológus) fiataloknak. A Mentortársas oktatási segédanyagként is használható, a játék kérdései, szituációi alkalmat teremtenek konkrét nevelési-oktatási helyzetek megtárgyalására.

A társasjátékot két vagy három páros játszhatja. Minden páros egyik tagja a mentor, a másik tagja a mentorált szerepét veheti fel. Egy további személy bevonható játékvezetőnek, így 4–7 fő játszhat egyidejűleg. A játék célja, hogy a rendelkezésre álló 15 kör alatt a mentoráltak minél előrébb jussanak a képzeletbeli tanulmányaikban. Eközben számos olyan helyzetet megtapasztalhatnak, amelyekkel a valóságban is találkoznak e gyermekek, fiatalok. Minden mentoráltnak van egy mentora, aki, ha tájékozott, kreatív, segítheti mentoráltja iskolai karrierjét, akárcsak a való életben. Ugyanakkor a szerencsének is szerepe van abban, hogy mely ponton fejezik be iskolai karrierjüket a mentoráltak.

A Mentortársasban megjelenített információk valós tapasztalatokra, továbbá a hazai neveléstudományi szakirodalomra épülnek. A társasjáték fejlesztését a Motiváció Műhely tagjai: a Shero Egyesület, a Motiváció Egyesület és a Pontus Egyesület végezte. A grafikai kivitelezés az Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészetoktatási Intézményhez kötődik. A társasjáték az EGT/Norvég Civil Támogatási Alapnak köszönhetően valósulhatott meg.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik