Belföld

160 éves tabu dől meg, jöhetnek a női mozdonyvezetők

Vasút (vasút)
Vasút (vasút)

A fejlesztési miniszter válaszolta ezt Józsa István (MSZP) képviselő kérdésére.

Németh Lászlóné tudatta, hogy a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. jelenleg 3136 mozdonyvezetőt foglalkoztat. E munkakörben magas a fluktuáció, a létszám 2011-ben 67 fővel, 2012-ben 116 fővel csökkent mindamellett, hogy 2009-2010-ben mintegy 500 mozdonyvezető ment korengedménnyel nyugdíjba. A kormány 2013. évi nyugdíjazást érintő rendelkezéseit figyelembe véve az idei évre 50-100 főnyi létszámcsökkenés várható. A miniszter szerint az elmúlt években ugyan csökkentek a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vontatási feladatai, „a társaság fejlődőképességének megőrzése, a személyszállítási liberalizációra való felkészülés és az utánpótlás kinevelése érdekében kétévente mindenképpen szükséges mozdonyvezetői tanfolyamot indítani”.

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és a GYSEV Zrt. 2013 februárjában közös tanfolyam indítását tervezi mintegy 20 millió forint összköltségen, amelyre 20 főt iskoláznak be, de „mindenképpen indokolt újabb tanfolyam elindítása, amelynek keretein belül modulrendszerű képzéssel készítik fel a motorvonat-vezetőket. A tanfolyam időtartama 13 hónap.

A hagyományos mozdonyvezetői munkakörben a jelenleg hatályos munkavédelmi szabályozás alapján nem lehetséges nők foglalkoztatása. A motorvonat-vezetői képesítés megszerzéséhez és a munkakör ellátásához azonban nem szükséges — jelentős tömeg emelésével járó — járműkapcsolás, így azt nők is végezhetik. A MÁV Zrt. a motorvezetői munkakörbe történő felvételt férfiak és nők számára egyaránt meghirdette, a képzésen (az orvosi vizsgálatok eredményétől függően) 7-9 nő vesz részt.

Németh Lászlóné arra utalt, hogy a hagyományos mozdonyoknál korábban azért nem engedtek nőket a vezetőállásba, mert a szerelvények esetleges össze-, illetve szétkapcsolásához jelentős súlyt kell emelni. Most viszont, a központi ütköző- és vonókészülékkel felszerelt korszerű motorvonatoknál üzemszerű működés közben nincs szükség fizikai munkára, ezért nyitják meg a vasutak ezeket az álláslehetőségeket a nők számára is. A tanfolyam résztvevői a társaságokkal előzetesen munkaszerződést kötnek, így foglalkoztatásuk a sikeres vizsgát követően biztosított – írta Németh Lászlóné.

Korábban levélben fordultak Orbán Viktorhoz a mozdonyvezetők, hogy ő akadályozza meg a nőknek induló tanfolyamot. A tiltakozók szerint ez férfiszakma. „Nincsen szükség az öncélú, elhelyezkedést nem biztosító képzések közpénzekből történő finanszírozására. (…) Szakszervezetünk 2012. november 15-i levelében kérte a miniszterelnököt, hogy állítsa le a létszámfelvételt az említett köztulajdonú vállatoknál” – tudatta a Mozdonyvezetők Szakszervezete. A MOSZ sérelmezte, hogy az egyes vonalakon fellépő munkaerőhiányt nem a vidéki vasutasok átcsoportosításával oldják meg, és hogy a pénzt nem a meglévő dolgozókra fordítják, akik közül 100-150 mozdonyvezetőnek amúgy sincs elég munkája.

A szakszervezet szerint a MÁV a nőknek kedvezne, hiszen őket a modernebb motorvonatokon alkalmaznák, a hibák elhárítása viszont ott is a férfiakra hárulna – hangzott el az M1 Híradóban. Kiss László elnök azt mondta: „kuriózum-mozdonyvezetőket” képeznének, miközben munkaerőtöbblet miatt akár elbocsátások is lehetnek. A szakszervezet szerint a beosztás sem lesz igazságos, hiszen a több évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkező férfiaknak esélyük sem lesz rá, hogy a modernebb, tisztább motorvonatokat vezethessék.

A nők a rendkívüli helyzeteket sem tudják majd kezelni. Amikor egy járművet el kell vontatni egy másik mozdonnyal, nehéz alkatrészeket kell tudni felszerelni, ez két férfinak is komoly kihívás – hívta fel a figyelmet Kiss László. Ellenérvként a cég szóvivője akkor azt mondta, hogy az elmúlt 160 évben nem volt hölgyjelentkező mozdonyvezetőnek, a MÁV ezen akart változtatni. A napokban megdőlt egy másik tabu is, két nőből álló mentőegység vonul immár Budapesten.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik