Belföld

Mentés másképp

Német, kolumbiai és hazai győzelemmel zárult az idei Nemzetközi Super8mm Filmfesztivál.

Vasárnap virradóig tartó bulival hivatalosan zárt Szegeden a 11. alkalommal megrendezett, egy hetes, magyar-cambride-i fúzióval működő Nemzetközi Super8mm Filmfesztivál. A zsűri csaknem félszáz a versenyprogramba Szegedtől Brazíliáig benevezett filmet nézett végig a közönséggel, amely végig telt házat produkált.

Az egyetemistáktól egy hatvan éves német fimkészítőig terjedt az alkotók sora, amely mutatja, hogy az ötvenes-hatvanas években, elsősorban családi mozgóképek készítésére használt, régi, mindössze három perces felvételre alkalmas, celluliod fimkészítésnek még ma is vannak szép számmal hívei szerte a világban, bár a manapság az ehhez szükséges eszközöket nem könnyű beszerezni – mondta a több mint egy évtizedes nemzetközi seregszemle szegedi kitalálója.

” Tizennégy évesen, egy vásárban láttam egy régi vetítőt, egyből beleszerettem, megvettem, és az osztálytársaimmal, egyikük szüleinek családi kamerájával csináltunk közösen egy Super8-as horrorfilmet, ez adta a fesztivál ötletét – mesélte kezdetekről Szokol Szilárd.

“A fesztivállal nem csupán a régi filmkészítési tehnika iránti érdeklődés felkeltése a célunk, hanem az értékőrzés is, hiszen folyamatosan kutatunk mindenhol, padlásokon megbúvó régi felvételek után, hogy megmentsük őket az utókornak. Ráadásul ebben az a csodálatos, hogy ezek a felvételek utánozhatatlanok, mint a bakelit lemez, élethűek, és igazat beszélnek” – tette hozzá az ötletgazda.

Balról jobbra: Rózsa Péter és Szokol Szilárd főszervezők

Ezért a fesztivál győzteseinek nyereményei is stílszerűen Super8-as nyersanyagok voltak, a győztesekről pedig az ezzel a technikával készült filmet forgattak, melyet egy díszdobozban küldenek el nekik az utómunkák végeztével a magyar szervezők.

A fesztivál legjobb filmje a német Florian Rau  “Az  Agy Modulátor” címet viselő, ironikus, a politikai fricskát sem nélkülöző,  fikciós játékfilmje lett, amelyet  az 50′-es évek stílusában úgy készített el, hogy a néző úgy érzi: mintha a felvétel valóban akkori lenne, és arról szól, hogy egy agykapszula beültetésével hogyan javítható az ember munkamorálja.

A seregszemle legjobb magyar film kategóriáját a Szegedi Tudományegyetem Super 8mm-es hallgatói csoportjának tagja, Kállai Ákos nyerte “Know” című filmversével, mely az 50-es, 60-as évek amerikai beat nemzedékének életérzését idézte meg, szürreális képsorokkal és az akkori generáció kultusz-költőjének, Allen Ginsbergnek Üvöltés verséből kiválasztott részletekkel. Ez a film nyerte a három közönségdíj egyikét is.

A legjobb külföldi film elismeréssel a zsűri a kolumbiai Dairo Cervantes a szeretet árulásáról szóló,  “B I S” című játékfilmjét jutalmazta. Emellett kiemelt két filmet: a fesztivál legidősebb versenyzőjének  – aki összesen hét, egy-két perces etüddel nevezett – a hatvan éves, német Stefan Möckelnek Mi ez? című moziját és a szegedi egyetemi hallgatói csoport tagjának, Pap Tamásnak egy hétköznapi srác rejtélyes meneküléséről szóló, “Rejtekhely” címet viselő thrillerjét.

A közönség pedig a már említett Kállai Ákos mellett a spanyol Enrique De Tomás, A trimotor felszállása fikciós játékfimjét és a szintén a szegedi egyetem hallgatói csoportjába tartozó Erlauer Balázs – Hrivnák Anita – Lass Péter által jegyzett, Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című művének Lógok a szeren című fejezetét azonos néven, filmben újraértelmezett groteszk alkotását tartotta a legjobbnak.

Összegezve mindezt, a szegedi egyetemisták gyűjtötték be a legtöbb elismerést, melyre az ötlegazda Szokol Szilárd elmondása szerint a szervezők nagyon büszkék, hiszen mindannyian az ő “mentoráltjaik.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik