Belföld

Kétmillió autóst érint a rendszámcsere

Jelentős pluszkiadást, rengeteg utánajárást, felesleges adminisztrációt hozhat közel kétmillió járműtulajdonosnak jövőre a kormány által tervezett rendszámtáblacsere – írja a hvg.hu.

Mégis kötelezővé teszik a rendszámtáblacserét, ha a kormány ősszel elfogadja az üggyel foglalkozó minisztériumok szakértőinek javaslatát. Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára szerdai sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy terveik szerint a csere felmenő rendszerben történhet: a kötelező műszaki vizsgáztatáskor kaphatnak új, területi alapú rendszámot az autók.

Pedig az NFM január végén – amikor a hvg.hu kormányzati forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a jelenlegi betű-szám kombinációt nyilvántartási vagy lakóhelyet jelző területi rendszámra akarják cserélni, és a váltást kötelezővé akarják tenni – még hevesen cáfolta az értesülést. A „csere kötelező elrendeléséről nincs szó” – írta a cikk megjelenését követő napon kiadott januári közleményében a tárca, hangsúlyozva, hogy „a rendszámok több lépcsőben, felmenő rendszerben és önkéntes alapon megvalósuló cseréjének lehetőségét vizsgálják”. A fejlesztési minisztérium most a hvg.hu-val azt közölte, a Belügyminisztérium és az NFM közös javaslata „egy-két hónapon belül kerülhet a kormány elé”, a tárca szerint egyelőre a részletkérdésekben sincs még döntés.

Nagy kiadás, sok utánajárás

Ha a kormány jóváhagyja a minisztériumok javaslatát, akkor jövőre a gépjármű-tulajdonosok több mint felét érintheti a rendszámtáblák cseréje. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a hvg.hu-val azt közölte, hogy jövőre 1,9 millió műszaki vizsga lesz. (A statisztikai hivatal adatai szerint 2011 végén 3,6 millió közúti – rendszámtáblával rendelkező – jármű volt az országban, ebből 3 millió volt a személyautók száma.)

Az okmanyirodak.hu-n található adatok szerint jelenleg a rendszámtáblapár cseréje 8,5 ezer forintba kerül. A cserének viszont az új tábla megvásárlásán kívül egyéb vonzatai is vannak: az új számot be kell vezetni a forgalmiba (6 ezer forint), a rendszámcímke 585 forintba kerül – ez összesen 15 085 forintos kiadást jelent. A műszaki vizsga díjával együtt a kiadás elérheti a 34-40 ezer forintot is.

Az új rendszer bevezetése nemcsak az autósok zsebét terheli meg, hanem rengeteg utánajárást is igényel: akinek éves autópálya-matricája, esetleg parkolási bérlete van, annak el kell intéznie a változást, a kötelezőt és a cascót nyújtó biztosítóval kötött szerződést módosítani kell, jelezni kell a súlyadónál a változást, a behajtási engedélyeket kiadó önkormányzatokkal is egyeztetni kell az adatváltozást. „Ha csak az új autók kapnának újfajta rendszámot, és így felmenő rendszerben, hosszú átmeneti idő alatt történne meg a csere, akkor rendben lenne, de az eddig megjelent információk szerint nem ez lesz” – mondta a gyártókat, kereskedőket képviselő, 70 tagú Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István.

A tervezett csere külön gondot okozhat azoknak is, akik egy másik megyében, esetleg járásban lakó vevőnek adnák el az autójukat: ugyan a közlekedésért felelős helyettes államtitkár szerdán csak a műszaki vizsgára menő járműveket említette, az NFM hvg.hu-nak küldött csütörtöki válaszlevelében nem cáfolta, hogy a tulajdonost váltó autók is bekerülhetnek a körbe. A minisztérium azt írta, bár még nincs döntés a kérdésben, feltehetően a megyét tüntetik majd fel a rendszámtáblán, mert így „a későbbi tulajdonosváltások esetében kisebb számban lenne szükség rendszámcserére”. „A közigazgatási járásra utaló kódok alkalmazása az üzembentartó lakóhelyének pontosabb azonosítását teszi lehetővé, de a rendszámcseréket szaporítja, a hatósági eljárások logisztikai folyamatát bonyolítja, költségeit növelheti” – közölte a hvg.hu-val az NFM.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik