Belföld

Drágul a buszos közlkedés Szeged és Budapest között

Tarifaemelés helyett a díjrendszer egységesítése és a közösségi közlekedés versenyképesebbé tétele kezdődik szombattól - írja a Népszava.

Egyelőre csak négy – a fővárosból Győrbe, Szombathelyre, Nyíregyházára és Szegedre induló – Volánbusz-járaton drágulnak a jegyek szombattól, ott viszont akár 10-20 százalékkal is. A vasútnál a rövid távú utazások – öt kilométeren belül – szintén többe kerülnek, ráadásul csaknem 60 százalékkal. Mindettől 3 milliárd forint többletet vár a kormány, de a szaktárca nem is a bevételnöveléssel magyarázza a döntést, hanem a vasút versenyhátrányának.

Ez a gyakorlatban sokak számára mégis azt jelenti majd, hogy többet kell fizetniük a busz- és a vonatjegyekért, mint eddig. A helyközi buszközlekedésben a drágulás szinonímája a minőségi felár bevezetése lesz. Valójában nem történik más, mint hogy négy Volánbusz-járaton – a főváros és Győr, valamint Szombathely, Nyíregyháza és Szeged között – a távolsági övezettel arányosan nő a viteldíj.

Ez az egyes vonalakon a teljesárú jegyek esetében eltérő, de az infláció többszörösét jelentő, akár 20 százalékos drágulást is hozhat, a szolgáltatási szint emelése nélkül (lásd táblázatunkat – a szerk.). Vagyis a “minőségi felár” legfeljebb az átlag-színvonalhoz képest értelmezhető. Arról egyelőre nincs hivatalos közlés, hogy a szeptember elsejétől négy vonalon bevezetendő intézkedést mikor és milyen körben követik hasonló lépések – ha egyáltalán. Ugyanis a tárca “menekülő utat” is hagyott: közölték, hogy az intézkedés “utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat”.

A lépés célja hivatalosan a vasút versenyképességének növelése. A közúti, vagyis buszos utazás díja ugyanis a minőségi felárral az adott vonalakon drágább lesz, mint a párhuzamosan közlekedő, vagyis gyakorlatilag ugyanakkora távolságra szóló, pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A tárca ettől azt várja, hogy az eddig a buszokra jegyet váltó utasok egy része a jövőben inkább az InterCity (IC) illetve EuroCity (EC) vasúti járatokat veszi majd igénybe. A vasút versenyképességét hivatott növelni az is, hogy az eddig fix öszegű IC illetve EC pótjegyeket szeptemberől távolság-arányossá teszik: rövidebb utazásnál olcsóbb, messzi úticélnál drágább lesz.

A választóvonal peddig valahol a 280 kilométeres távolságnál lesz. Ennél mind a négy, drágított buszos viszonylat közelebbi, vagyis a vasúti pótjegyek arányosítása a Budapest és Győr, valamint Szombathely, Nyíregyháza és Szeged vonalakon a vasút felé terelheti az utasokat. Csakhogy a koncepció átgondolatlan, és főleg akkor válik azzá, ha a későbbiekben a kísérleti modellt bővítenék és újabb vonalakat vonnának be. A lépés ugyanis nincs összehangban ugyanezen tárca áprilisi intézkedésével, ami viszont éppen a vasút versenyképességét rombolta. Az ellenzékben még a vasútvonal-bezárások és járatritkítások ellen hangosan tiltakozó Fidesz akkor jelentős kínálat-csökkentést vezetett be.

Áprilisban az állami tulajdonú MÁV országos hálózatának felét érintő “racionalizálással” a napi 3000-ből 400-nál több vonatot töröltek. Igaz, hogy bár jóval kisebb mértékben, de az állami kiadások lefaragását célzó intézkedés nem kerülte el a helyközi buszos személyszállítást sem: a 24 Volán-társaság többségét érintette, hogy járataik közül összesen 30-at kihúztak. A minisztérium mostani lépése azért nehezen érthető, mert a buszok viteldjának drágításával úgy csinálnának kedvet a vonatozáshoz, hogy közben “megtizedelték” a vasúti közlekedést.

A “tarifapolitikai” lépés, amelytől egyébként összesen évi mintegy három milliárd forint pluszbevételt vár a minisztérium, az említett négy vonalon várható viteldj-csökkenés mellett számos, 280 kilométernél távolabbi utazásnál – például egy Miskolc-Győr viszonylat esetében – már többletköltséget jelent. Sőt, az egészen kis távolságoknál is, ha valaki alkalomszerűen öt kilométernél közelebbi úticélt választ magának. Megszűnnek ugyanis az öt kilométeres, vagyis az eddigi legkisebb távolságra szóló jegyek és majd csak a következő “lépcső”, a tíz kilométeres utazásra jogosító drágább tiket választható. Míg a jelenlegi teljes árú vonatjegy – másodosztályon – még 155 forint, szombattól már 250 lesz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik