Belföld

Átadták az első új metrót Budapestnek

alstom-metró (alstom metró)
alstom-metró (alstom metró)

Este 8-ig bárki megnézheti a szerelvényt a Stadionok állomáson. Nagy utat tett meg a gyártó és a főváros, viharos szakítás és bírósági ítélet után talált egymásra az Alstom és Budapest vezetése.

Átadta a francia Alstom Transport az első Metropolis típusú szerelvényt Budapestnek kedden. A ceremónia a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán zajlott.

Az első szerelvény kulcsát Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója adta át Tarlós István főpolgármesternek, majd kijelentette: a budapestiek kényelmes és megbízható vonatokon utazhatnak. Tarlós István arról beszélt, hogy a “sírból” hozták vissza a szerződést, hosszú tárgyalások után végül 2011 nyarán megállapodtak.

Volt olyan pillanat, amikor úgy tűnt, végleges vágányzárat kell elrendelni a 2-es vonalon a régi szerelvények állapota miatt, “így ma tényleg okunk van boldognak lenni” – jegyezte meg a városvezető.

Kényelmes, praktikus

Az utasok gyorsabb be- és kiszállásáról az ötkocsis, oldalanként 20 ajtós szerelvényen oldalanként négy, a többinél szélesebb ajtó gondoskodik. A szerelvények légkondicionáltak, modern utastájékoztató berendezéssel szerelték fel őket, és teljes hosszában átjárhatók a csuklókban kialakított, másfél méter széles átjáróknak köszönhetően.

A Metropolist Franciaországban tervezték, hajtásrendszere viszont Magyarországon készült. A jármű gyártásakor felhasznált anyagok 98 százalékban újrahasznosíthatók, a kocsikat az Alstom katowicei gyárában szerelték össze. A világ 45 városában több mint 4 ezer ugyanilyen típusú metró közlekedik, ezek több millió utast szállítanak naponta.

A most átadott szerelvény szeptember elején áll forgalomba, addig további két Metropolis érkezik Budapestre.

A terhelt múlt

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és a 4-es metróvonal szerelvényeinek gyártására. Ennek alapján 22 vonat érkezik a 2-es vonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvény a 4-esre 114 millió euróért. A Nemzeti Közlekedési Hatóság két éve azonban nem adta meg a piros metróra szánt kocsik végleges típusengedélyét, mert nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer az előírt biztonsági szintet képviseli. Tette ezt annak ellenére, hogy ezek a kocsik nagy biztonsággal futnak Európa több nagyvárosában.

A BKV a történtek után 2010. októberében felmondta az Alstommal kötött szerződést. A választott bíróság a fővárosi fuvarozócégnek adott igazat. A főváros és a francia nagyvállalat végül módosította a megállapodást, a cég megkapta a mentességet a magyar jogszabályok alól az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, a szerelvény pedig idén márciusban sikeresen lefutotta a közlekedési hatóság által előírt tartampróbát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik