Belföld

Gombafajok DNS-alapú azonosítása Szegeden

Az Amerikai Tudományos Akadémia folyóirat címlapfotója a nemzetközi „Fungal Barcoding Consortium” közleményére hívja fel a figyelmet.

A cikk szerzői között vannak a SZTE TTIK Mikrobiológiai Tanszék kutatói is – mondta a Szeged24 kérdésére Szalai Tamás, a Szegedi Tudományegyetem TTIK közkapcsolati titkára.

A nemzetközi összefogással megvalósult kutatásban, melynek célja a gombafajok azonosítására általánosan, mintegy „vonalkódként” használható DNS-szakaszok meghatározása volt, Magyarországról a SZTE TTIK Mikrobiológiai Tanszék öt (Nagy László, Nyilasi Ildikó, Papp Tamás, Petkovits Tamás és Vágvölgyi Csaba), valamint az ELTE TTK Biológiai Intézet Növényszervezettani Tanszék két kutatója (Kovács M. Gábor és Knapp G. Dániel) vett részt.

A kutatás jelentőségét átfogó volta adja. A valódi gombákat szinte teljesen felölelő vizsgálat számos gén, illetve lókusz (az egyes gének fizikai helye a kromoszómán) összehasonlításával a gombák univerzális vonalkódjaként a sejtmagi riboszómális RNS-t kódoló komplex ITS régióját jelölte meg. A szegedi kutatók két nagyobb gombacsoport, az Agricales és a Mucoromycotina elemzésében vettek részt.

A kutatócsoport az utóbbi időben több jelentős eredményt ért el a molekuláris filogenetika és evolúció területén. Elsőként írtak le robbanásszerű adaptív radiációt (fajképződést) gombákban, melyet a hasonlóan rangos Systematic Biology folyóiratban közöltek. Egy nemrég lezárt, az OTKA és a német DFG kutatási alap által is támogatott nemzetközi együttműködés keretében elvégezték a Mucoromycotina egyik legnagyobb csoportjának átfogó filogenetikai elemzését . A létrehozott adatsorok általános érvényű biológiai kérdések tanulmányozását is lehetővé tették, pl. a létező, de még le nem írt fajok számának becslésére vonatkozóan.