Belföld

Romokban a nyugat-európai fizetési morál!

Az EOS csoport és az IPSOS független piackutató intézet által a nyugat-európai fizetési szokásokkal kapcsolatban végzett felmérések már 2009-ben is növekvő pesszimizmusra adtak okot a jövőt illetően.

A fizetési hajlandóság kérdésében a gyakorlat ma már napnál is világosabban megmutatja a negatív irányú változásokat, melyek komoly károkat okoznak az exportra berendezkedett hazai cégeknek. Ezt támasztja alá a magyar Julius-K9 története is, mely világszerte forgalmazza könnyűipari, elsősorban Magyarországon készített textiltermékeit. A hihetetlen népszerűségnek örvendő cég tíz éven át tartotta fenn nagykereskedői hálózatát az uniós országokban.

A márka- és termékhamisítási károk fokozódása miatt – elsősorban német nyelvterületen – szükségessé vált a külföldi partnerek raktárainak feltöltése. Bár ez komoly beruházási kockázattal járt, viszont így a kiskereskedők, áruházláncok és a magánszemélyek is gyorsan hozzájutottak a minőségi termékekhez. A 2003-tól rohamosan fejlődő, nem ritkán 3 hónapos fizetési határidővel működő értékesítési rendszer első gyenge pontjai 2009-ben mutatkoztak meg.

A Julius-K9 akkori osztrák képviselete az anyacég háta mögött kínai másolatok gyártásába kezdett, majd a képviseleti szerződés felmondása után csupán nagy késésekkel, részletekben fizette ki a hozzávetőleg 170 000 euróra rúgó, már kiszámlázott árukészletet. Az egykori képviselet ellen az unió több országában jelenleg is folynak kártérítési perek, mivel Doxlock márkanév alatt kínai eredetű másolattermékekkel árasztotta el Európát.

Ez alig két év leforgása alatt minimálisan 3 millió euró bevételkiesést okozott a magyar cégnek. A kifizetetlen számlák ellenértékének behajtása 2010-ben már Svájcban és Norvégiában is problémákba ütközött, ahol a “partnerek” megtagadták tetemes tartozásaik rendezését. Az így felhalmozódott tőkéből más név alatt kezdtek vállalkozásba.

A svájci vállalkozó Julius-K9 márkaképviseletként rendőri szervektől vett fel megrendeléseket, melyeket az ügyfelekkel előre kifizettetett, majd elmulasztotta a teljesítést. A jogászok bekapcsolódása után az is kiderült, hogy a képviselet a svájci adóhivatal mellett több tucat cégnek is tartozik. A vállalkozónak ennek ellenére jelenleg is működő üzlete van, és éppen egykori magyar partnerének sikertermékeit lemásolva próbál bevételekhez jutni.

Az 1997 óta építgetett németországi együttműködések mérlege sem pozitív: 2010 végére bekövetkezett a legnagyobb német Julius-K9 márkaképviselet összeomlása. A magyar cégvezetés a Düsseldorf melletti székhelyű Hund Ú Sport GmbH, illetve az azonos tulajdonosi kézben levő Julius-K9 Deutschland-West GmbH megmentése érdekében fizetési mentőcsomagokkal, közvetett és közvetlen értékesítési, logisztikai segítséggel próbálta a cég haláltusáját majdnem 8 hónapon át megakadályozni, eredménytelenül. A csődközeli helyzet alapvető oka természetesen nem a Julius-K9 termékek eladhatatlansága, hanem a felelőtlen vezetés a képviselet részéről, majd később a közös munka tudatos bojkottálása, az értékek kimentése volt.

A fennmaradó, 200 000 euró értékű kifizetetlen számla bírósági pert eredményezett, és a német bíróság 100 000 euró értékben már a végrehajtást is elrendelte a tulajdonossal szemben. Az okozott kár ennél azonban lényegesen nagyobb, milliós nagyságrendű, hiszen nem csupán a márka jó hírnevén esett csorba, hanem 1200 viszonteladó ellátása került veszélybe.

Felmondással ért véget 2011-ben a Julius-K9 öt éven át eredményesen működő belga kapcsolata is, mert az egykori partner idegen termékeket kezdett forgalmazni Julius-K9 márkanév alatt, illetve eredeti termékeket a saját szakállára módosított. Ilyen előzmények után érthető, hogy az anyacég már saját maga is webshopokat üzemeltet, mely lehetővé teszi, hogy a vásárlók számára egyértelműen megszabhassa a márka arculatát. A jelenlegi partnereit szigorú keretek közé szorított szerződések alapján látja el áruval, és lassan a világ összes fejlett országában éberen őrködő ügyvédekkel veszi körül magát. Termékeit pedig, megelőzve a távol-keleti másolatok terjedését, a 2009. év végétől mintaoltalom alá helyezi. “A hazai szintre süllyedni látszó nyugat-európai fizetési morál meghaladja az átlagos magyar kis- és középvállalkozások teherbírását, amennyiben nem tesznek maguk is hozzánk hasonló megelőző intézkedéseket. A legbiztonságosabb megoldásnak az előrefizetéssel történő szállítás tűnik.

Tizenöt évünkbe került, míg komoly veszteségek árán, de megtaláltuk a mai, megbízható kereskedő partnereinket, akik el is fogadták szállítási feltételeinket. Ennek ellenére nagyon óvatosak vagyunk, és nyitva tartjuk a szemünket. Európa ugyanis nem az, és talán sosem volt az, aminek sokan hittük” – nyilatkozta Sebő Gyula márkatulajdonos.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik