Belföld

Nem segít az oktatás a “mélyszegényeken”

Érintetlenül hagyja a közoktatás a mélyszegénységben élő roma gyerekeket. Az intézményrendszerrel sokszor nehezebb az együttműködés, mint a családokkal - mondta L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány képviseletében, a Kreater Társadalmi Innovációs Labor mélyszegénységben élőket és romákat segítő projektek bemutatására szervezett rendezvényén.

Az innovációs labor célja olyan projektek megvalósítása, amelyek egyszerre társadalmilag hasznosak és közben pénzügyileg is fenntarthatóak. Célja emellett a társadalmi innováció elősegítése és a gazdasági társaságok számára újító, közösséget segítő programok becsatornázása társadalmi felelősségvállalásuk keretében – mondta Venczel Sára, a Kreater projektvezetője.

L. Ritók Nóra elmondta: az Igazgyöngy Alapítvány művészeti iskolákat működtet a berettyóújfalui kistérségben, ahol olyan gyermekközpontú módszereket alkalmaznak, amelyek egyaránt alkalmasak roma és nem roma, hátrányos és nem hátrányos helyzetben élő gyerekek oktatására. De mint mondta: hiába áll mögöttük jó pedagógiai módszer, nem történik semmi ezzel a társadalmi réteggel, a közoktatás érintetlenül hagyja őket. Szerinte a gyerekek újratermelik a szegénységet, átveszik, amit a szüleiktől láttak.

Nyomor széle blog az fn.hu-n!

Ritók Nóra “Nyomor széle” c. blogját az fn.hu-n olvashatja!

Bár az intézményrendszernek lenne feladata a különböző szolgáltatások biztosítása, mégis rengeteg a hiányosság – mondta L. Ritók Nóra, hozzátéve: a hivatalos szervekkel sokszor nehezebb az együttműködés, mint a családokkal. Azt is megjegyezte: gyakran a családsegítő szolgálatok munkáját végzik. A fő problémát azonban mégis a munkanélküliség jelenti, a gazdaságilag elmaradott térségben munkalehetőség nélkül nem tudnak kitörni.

L. Ritók Nóra kulcsfontosságúnak nevezte a bizalom kiépítését is, szerinte az oktatás önmagában nem elég, a családdal való kapcsolattartás elengedhetetlen. Azt kell megértetni a családokkal, hogy a gyerek integrációját hátráltatja, ha nem tiszta – tette hozzá.

A főként Borsodban és Baranyában működő Dr. Ámbédkar Iskolák a gimnáziumi oktatás lehetőségét ajánlják fel a roma gyerekeknek. Derdák Tibor, az iskola képviselője szerint ami Magyarországon “cigányproblémaként” megjelenik, az hasonló, mint ami Latin-Amerikában, Ázsiában, vagy Afrikában jelentkezik. Kapcsolatban állnak például az indiai “érinthetetlenek mozgalmával”, amely az olyan hátrányos helyzetű emberekkel foglalkozik, mint a Magyarországon, peremen, faluszélen élő romák.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik