Belföld

Iszapömlés: az LMP Kocsis István felelősségét firtatja

Az ellenzéki párt felidézte, hogy a jelenlegi BKV-vezér volt a MAL privatizációs szerződésének egyik aláírója. Kocsis szerint az LMP állításai nem felelnek meg a valóságnak.

A Lehet Más a Politika (LMP) elképzelhetőnek tartja, hogy azért halogatja a kormány a vörösiszap-katasztrófában érintett MAL privatizációs szerződésének nyilvánosságra hozását, mert meg akarja védeni a felelősségre vonástól az egyik aláíróját, Kocsis Istvánt. A jelenlegi BKV-vezérigazgató a privatizáció idején, az állami vagyonkezelő vezérigazgató-helyetteseként aláírta a jóváhagyó határozatot.

Jávor Benedek, az LMP szóvivője azt mondta: egyetértenek azzal, hogy feltárják a katasztrófa felelőseit, nem szeretnék viszont, hogy ezt a felelősségre vonást egyesek ilyen-olyan politikai okokból elkerülhessék. Szerinte az alumíniumipar 1998-as privatizációjakor rendkívül előnytelen szerződést írt alá az állam a MAL-lal, amely úgy jutott hozzá az ajkai gyárhoz, hogy szinte semmilyen kötelezettséget nem kellett vállalnia. Ezt a szerződést az állam részéről Kocsis István hagyta jóvá, aki az LMP-s politikus szerint “példátlan, kormányokon átívelő karriert futott be”.

Jávor Benedek emlékeztetett: a jelenlegi BKV-vezérigazgató írta alá annó, ÁPV-vezérigazgató-helyettesként a Tocsik-szerződéseket, illetve 2003-ban, amikor súlyos üzemzavar volt a Paksi Atomerőműben, ő volt a vezérigazgató, de a baleset ellenére sem szakította meg éppen aktuális vadászatát. Az LMP-s politikus szerint amikor Kocsis István a Magyar Villamos Művek (MVM) vezérigazgatója volt, a cégnél tízmilliárdos vitatott szerződések születtek offshore hátterű vállalkozásokkal, a többi között például az MVM 1 milliárd forintért bérbe vett egy horvátországi szállodát egy bizonyos Kocsis Istvánnétól. Jávor emlékeztetett arra is, hogy bár a BKV-s botrányok kitörésekor Kocsis István vezérigazgatóként jogszerűnek ítélte a 130 milliós végkielégítést, jelenleg is ő vezeti a közlekedési vállalatot.

A politikus elmondta: az LMP 4 hete kérte Fellegi Tamás minisztertől, hogy hozza nyilvánosságra a vörösiszap-katasztrófában érintett ajkai cég, a MAL privatizációs szerződését, erre azonban máig nem került sor. Pedig a kormányprogramban még az szerepelt: véget vetnek annak a gyakorlatnak, hogy a kormány közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalát akadályozza “saját hatalmi ambícióitól vezérelve” – tette hozzá.

Később közleményében Kocsis István határozottan visszautasította az LMP “durva rágalmazását”. A BKV vezérigazgatója leszögezi, hogy a timföldgyár privatizációját egy kormányhatározat alapján a Hungalu vezérkara bonyolította, az LMP állításai pedig nem felelnek meg a valóságnak.

A BKV-s végkielégítésekkel kapcsolatban úgy reagált, hogy őt csak egy későbbi időpontban nevezték ki a közlekedési vállalat vezetőjévé, és amint tudomására jutott a szóban forgó végkielégítés módja és mértéke, azonnal elrendelte a belső vizsgálatot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik