Belföld

Kik bukják el a cafeteriájukat?

A dolgozók egy része nem válthatja be béren kívüli juttatásait az Auchan, a Tesco, a Reál, a CBA, az Aranypók, a Drogerie Markt és a Líra üzleteiben. Legalábbis azok nem, akik a Cafeteria-Card Kft. kártyáin kapták a fizetéskiegészítést. A cég ugyanis nem fizetett az áruházaknak, azok pedig szerződést bontottak vele. A többi cafeteriakártya azonban továbbra is bátran használható.

A cafeteriát a cégek nemcsak papírjegyek formájában adhatják oda a dolgozóiknak, hanem egy bankkártyához hasonlóan működő plasztikkártyán is. Ráadásul egy ilyen kártyán többféle juttatás is elfér egyszerre. Az OTP-sen például a hideg- és melegétkezési-, iskolakezdési-, kultúra-, kis értékű ajándékutalvány, internet- és egészségpénztári juttatás is rajta lehet.

A kártyának számos előnye van a jegyekkel szemben, használata kényelmes, és általában jók is a tapasztalatok vele. Feltéve, hogy a kártyakibocsátó kifizeti partnereit, nem úgy, mint a Cafeteria-Card Kft., aki ennek a kötelezettségének nem tett eleget. Érthető, hogy emiatt szerződést bontottak vele az áruházak. De ez azt is jelenti, hogy a pórul járt dolgozók nem vásárolhatják le cafeteriájukat. Az Auchan, a Tesco, a Reál, a CBA, az Aranypók, a Drogerie Markt és a Líra üzletekben biztosan nem fizethet senki a Cafeteria-Card Kft. kártyáival.

Szakítottak

A FigyelőNet az összes érintett üzletet megkereste. A Drogerie Markt (DM) pénzügyi osztályán azt tudtuk meg, hogy a cég már régebben szerződést bontott a Cafeteria-Card Kft.-vel. Hogy miért, arra nem kaptunk választ. Azt is kérték, hogy logójukat vegyék le a partnerlistából, s azt hitték, ez meg is történt.

A CBA kommunikációs vezetője, Fodor Attila azt mondta a FigyelőNetnek, ők azért nem fogadják el egy ideje a Cafeteria-Card Kft. kártyáit, mert problémák voltak a céggel, nem működött jól a rendszer. S mivel a CBA-nak fontos a jó hírnév, megvált ettől a partnerétől.

Az Auchan, a Tesco, a Reál, a Líra és az Aranypók azt is elárulta, hogy ők azért bontottak szerződést, mert nem fizetett nekik a Cafeteria-Card Kft..

Valakinél betelt a pohár

Az Aranypók pénzügyi osztálya szerint még ma is vannak olyan panaszos vásárlók, akik fizetnének a kártyákkal. Ráadásul úgy tudják, hogy a plasztikok nincsenek is feltöltve. Nem kizárt tehát, hogy a Cafeteria-Card nemcsak az áruházaknak nem fizetett, hanem a munkáltatók által utalt cafeteriaösszegeket is lenyelte.

A Cafeteria-Card Kft. ellen közben szeptember 29-én végrehajtás indult. A FigyelőNet kérdésére a végrehajtást elrendelő Dr. Bozó Boglárka közjegyző mezőtúri irodájában csak annyit mondtak, hogy titoktartási kötelezettségük van, tehát nem adhatnak felvilágosítást. Így azt sem tudtuk meg, melyik partnernél telt be a pohár, és mekkora összeget próbál behajtatni a kártyás cégen. A Cafeteria-Card Kft.-t is próbáltuk elérni, de ez sem telefonon, sem e-mailen nem sikerült.

Akik nem tudtak róla

Az üzlettársak közül a kalocsai SysCorp Kft. volt talán a legszerencsésebb, mert bár két éve álltak szerződésben a Cafeteria-Card-dal, náluk még senki nem akart ilyen kártyával fizetni – tudtuk meg a vállalkozás képviselőjétől, Keszthelyi Ferenctől. A fizetési gondokat nem is sejtették, mivel nekik tranzakció híján nem tartozik a kártyás cég.

A Hervisnél a központban nem értük el az illetékest, azt tanácsolták, hívjunk egy áruházat. A Mammutban úgy tudták, náluk még nem fizettek ilyen kártyával. De abban már nem voltak biztosak, hogy elfogadhatják-e a kártyát, s ugyanígy arról sem tudtak, hogy esetleg tiltva lenne az elfogadás. Honlapjukon mindenesetre az szerepelt, hogy a Hervisben lehet fizetni a Cafeteria-Card Kft. által kibocsátott kártyákkal.

A látszat csal

Megtévesztő, hogy bár a partnerek nagy többsége felbontotta a szerződését a Cafeteria-Card Kft.-vel, a mai napig fent van a logójuk a cég honlapján. Ez pedig azt sugallja, hogy változatlanul kapcsolatban állnak a nagy nevekkel. Igaz, arra is van utalás, hogy nincs minden rendben: „Tisztelt Kártyabirtokosok! A cafeteria-card utalványok beváltása technikai okok miatt átmenetileg szünetel!” – szól a figyelmeztetés, mindjárt az oldal behívásakor.

Kérdés, hogy mennyire etikus technikai okra hivatkozni akkor, amikor egy cég nem fizeti ki a partnereit. Másrészt az a baj, hogyha valaki vásárlás előtt nem megy fel a kártyakibocsátó honlapjára (és miért is tenné ezt), akkor csak a pénztárnál szembesül vele, hogy kártyája egy fityinget sem ér.

Még nem jött el az áttörés?

Bár a Cafeteria-Card Kft.-vel szerződést kötni nem volt jó döntés, több áruház is hangsúlyozta, hogy nagy jövőt látnak a cafeteriakártyákban. A Reálnál például azt emelték ki, hogy a nagyobb munkáltatóknak könnyebben kezelhető a kártya, mint a jegy, a munkavállalóknak pedig egyszerűbb a beváltás. A kibocsátónak és a befogadónak az elektronikus elszámolás jelenthet könnyebbséget a jegyek számolgatásával szemben. A Reál üzleteiben egyébként elenyészően kevesen fizettek a Cafeteria-Card Kft. kártyáival, s az üzletláncnál úgy látják, más szolgáltatók (pl. az Optisoft és az OTP) sem igazán értek el még áttörést ezen a területen.

Az OTP-től megtudtuk, cafeteriakártyáikat már több mint 42 ezer munkavállaló használja, és közel 6000 elfogadóhelyen fizethetnek vele. Az előnyök között említették többek között, hogy az e-utalvány nem jár le az év végén, és a juttatások az utolsó feltöltéstől számított 24 hónapig felhasználhatók (kivéve az iskolakezdési utalványt). A kasszáknál pedig gyorsabb lehet a kártyás fizetéssel az áthaladás, és a tévedés is kizárt.

A többi kártyával nincs probléma

Az Auchan sajtósa, Gillemot Katalin elmondta: csak a Cafeteria-Card Kft.-vel volt gondjuk, más cégek, így az Optisoft és az OTP cafetériakártyái nagyon jól beváltak a gyakorlatban. Ezeket ma is mind a 12 áruházukban elfogadják, akárcsak a papíralapú jegyeket. S bár az e-cafeteria forgalma még kisebb, mint a jegyeké, Gillemot Katalin szerint a kártyáké lehet a jövő. Nemcsak azért, mert használatukkal papírt és adminisztrációt lehet megtakarítani. A vásárlónak is jobb a kártya, mert nincs címlethez kötve, mint a jegy, amiből nem adhat vissza a pénztáros – érvelt.

A Tesconál is hangsúlyozták, hogy a kártyás cafeteria használata jóval egyszerűbb, mint a jegyes. Az OTP, az Optisoft és az Edenred (korábban Ticket Restaurant) kártyáit most is elfogadják az áruházakban. A Cafetéria Card Kft. kártyabirtokosainak azt tanácsolták, le nem vásárolt egyenlegüket a kft.-től követeljék. A Tesco ebben nem tud segíteni, mert csak elfogadóhelyként működtek, amíg fizetésképtelenség miatt szerződést nem bontottak a céggel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik