Belföld

Kráterország: több tízezer kátyú az utakon

Tavaly volt olyan nap, hogy több ezer újabb lyuk keletkezett a burkolatokon a hőingadozás miatt.

Több tízezer kátyút tartanak nyilván a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelése alá tartozó 30 ezer kilométeres úthálózaton. Idén tíz hónap alatt 82 ezer tonna kátyúzó anyagot használtak fel összesen 6,4 milliárd forint értékben, ez meghaladja az elmúlt évi mennyiségeket – mondta el Pécsi Norbert, a társaság kommunikációs csoportvezetője az MR1-Kossuth Rádióban. A cég szerint a legveszélyesebb utak Borsod és Jász-Nagykun-Szolnok-megyében vannak, itt a legnagyobb a balesetveszély.

Van olyan buszjárat, ami háromnegyed órás késéssel ér be Szolnokra, annyi kátyút kell kerülgetni. Jelenleg körülbelül 1200 olyan lyuk van a közúthálózat Jász-Nagykun-Szolnok megyei szakaszán, amely balesetveszélyesnek mondható – jelentette ki Kovács Károly, a Magyar Közút megyei igazgatója az MR1-Kossuth Rádióban. A megye úthálózatának jelentős része elöregedett, így sok olyan útszakasz van, amely a forgalom és a kedvezőtlen időjárás hatására intenzíven kátyúsodik. Idén eddig összesen 6580 tonna anyaggal kátyúztak a megyében.

Az országosan 30 ezer kilométernyi közúthálózat fele azonnali felújításra szorul, és csak tizede az, ami jó vagy megfelelő állapotban van – mondta el Pécsi Norbert, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs csoportvezetője. Hozzátette: évről évre egyre több kátyút kell kijavítaniuk. Az utakat 10-15 évre tervezik, miközben az átlagos életkoruk Magyarországon 30-40 év, így ebben a tekintetben nagy a lemaradás – tette hozzá. Az elöregedett burkolatú úthálózaton, főleg a téli időszak alatt könnyebben és gyorsabban keletkeznek kátyúk, az idei évben a rengeteg csapadék is ennek kedvezett.

Pécsi Norbert beszélt arról is, hogy 77 üzemmérnökség 3 ezer dolgozója jelenleg is azon dolgozik, hogy a lehető legtöbb helyen úgynevezett melegkátyúzó anyaggal kijavítsák az úthibákat. A munkák várhatóan november közepéig is eltartanak, ezután hidegkátyúzó anyaggal, de szintén egész évben dolgoznak majd. Arra a kérdésre, hogy tavasszal mennyivel lesz rosszabb a helyzet, Pécsi Norbert az MR1-Kossuth Rádiónak azt válaszolta: ez függ attól is, hogy milyen lesz a tél. Tavaly decemberben ugyanis volt olyan időszak, amikor egy hét alatt 40 fokos hőingadozást mértek a szakemberek. Volt olyan nap, amikor több ezer új kátyú keletkezett a közúthálózaton.

AJÁNLOTT LINK:

Több tízezer kátyút számoltak össze a magyar utakon (MR1-Kossuth.hu)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik