Belföld

Ki nyeri a szlogenháborút?

Bár az országgyűlési választások előtti mértéket meg sem közelíti, azért egyre többfelé bukkannak fel választási plakátok. Ki Petőfi-idézettel, ki kockázatmentesen próbálja magára felhívni a figyelmet. Juhász Attila, a Political Capital igazgatóhelyettese elemezte a kínálatot.

„Ha csak abból indulunk ki, hogy egy jelmondat egyik fő célja a figyelemfelkeltés, akkor a szlogenháborút eddig a Kétfarkú Kutyapárt nyerte, amelyik elsősorban folyamatosan változó, mégis egyértelmű üzenetet közvetítő jelszavaival tudott az érdeklődés középpontjába kerülni” – véli Juhász Attila, a Political Capital igazgatóhelyettese.

Figyelmeztet azonban, hogy a helyzet nem ennyire egyszerű: egy szlogen akkor is betöltheti a maga funkcióját, ha nem túlságosan érdekes vagy újszerű. Így a Fidesz például nyert helyzetben van, semmilyen kockázatot nem vállal a kampányban, az egyszerű „Újra Fidesz” szlogen is erre utal.

Negatív kampány

Az ellenzéki pártok közül az MSZP az egyetlen, amelyik már a szlogen szintjén is konkrétan a Fidesszel szemben foglal állást. A szocialista párt nem a programra vagy a célokra koncentrál, hanem sokkal inkább a Fidesz első számú ellensúlya szeretne maradni: mindez érthető, hiszen a fővárosban az utóbbi évek botrányai után nem lehet a munka folytatásával kampányolni.

Juhász úgy véli, hogy a Fidesz egységes kampányüzeneteivel szemben, a szocialisták most is széttagolt, helytől függően változó üzenetekkel kampányolnak, akárcsak az országgyűlési kampányban, hiszen a jelölteknek nem érdekük előtérbe állítani a pártot.

Szeplőtelen LMP

Az LMP és a Jobbik a bevált receptnél maradó üzenetekkel kezdte az önkormányzati kampányt: a Jobbik szlogenje („Budapest a magyarok fővárosa”) egyszerűen a „Magyarország a magyaroké” jelmondat egy lokális átirata, míg az LMP „Tiszta szívvel, kézzel, fejjel” jelmondata azt mutatja, a párt továbbra is elsősorban szeplőtlenségével akar szavazatokat szerezni.

Az MDF az országgyűlési választás után végrehajtott politikai irányváltását hangsúlyozza a „Hangoljunk jobbra” szlogennel, nem valószínű , hogy ez képes mozgósítani a választókat egy leírt párt mellett, különösen úgy, hogy jelenleg a jobboldal meglehetősen telítettnek tűnik.

Országos tematika

Összességében a szlogenek arról árulkodnak, hogy a kampány középpontjában – a majd bizonnyal megjelenő helyi üzenetek előtt – az országos politikai tematika dominál, ez is indokolhatja, hogy túlnyomó többségében rutinszerűen kialakított, nem túlságosan érdekes szlogenekkel találkozhatunk – mondja a politológus.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik