Belföld

Új közbeszerzést írhatnak ki a metrókocsikra

Akár újabb egy évvel is tolódhat a 4-es metró legutóbb 2013-ra tervezett átadása.

Mivel a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nem adta meg a végleges típusengedélyt az Alstomnak a 2-es metróvonalra szánt kocsijaira, új közbeszerzési eljárást írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire. A Fővárosi Közgyűlés ugyanis június 3-án úgy döntött, felbontja a szerződést az Alstommal, ha július végéig a gyártó nem tudja megszerezni a típusengedélyt a Metropolis nevű szerelvényekre.

Az index.hu információi szerint ez esetben akár újabb egy évvel is tolódhat a 4-es metró legutóbb 2013-ra tervezett átadása. A 4-es metró automata szerelvényei ugyanis csak akkor kaphatják meg a gyártáshoz szükséges engedélyt, ha a 2-es vonalra szánt – ugyancsak Metropolis típusú, de nem automata – kocsikra a gyártó már megszerezte ugyanezt a dokumentumot.

Ha az Alstom szerelvényei rövid időn belül nem állnak forgalomba a 2-es vonalon, akkor a BKV-nak el kell végeznie a régi, orosz kocsik átfogó karbantartását, amely mintegy 3 milliárd forintba kerül.

A Fővárosi Önkormányzat – pénteki közleménye szerint – elfogadja a hatóság döntését, és a lehető legkorábbi időpontra összehívják a városüzemeltetési bizottságot, amely dönt arról, hogy mik legyenek a következő lépések.

Az Alstom, annak ellenére, hogy a NKH többször is kifogásolta a szerelvények egyes műszaki megoldásait, saját felelősségére már legyártotta mind a 22, a 2-es vonalra szánt metrókocsit Lengyelországban.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy elkerülhetetlenné vált a szerződésbontás az Alstommal, és “sajnálják, hogy két éves csúszás kellett ahhoz, hogy a főváros is belássa, tarthatatlan a helyzet”.

A lehetséges következményekről szólva Vitézy Dávid azt emelte ki, hogy több – a 2-es és 4-es metró felújításával, építésével kapcsolatos – szerződést is újra kell tárgyalnia a BKV-nak. Az Alstommal kötött szerződés meghiúsulása miatt a BKV lehívhatja a szerződésben rögzített bankgaranciákat, ezzel jelentős bevételhez juthat, de nem szabad hagyni, hogy ezt felélje, ezt az összeget mindenképpen a járműpark cseréjére kell fordítani – hangsúlyozta a szóvivő.

Vitézy Dávid szerint nagyobb lett annak kockázata is, hogy a 4-es metró projektje kifut az időből, és 2015-ig nem fejeződik be a beruházás. Ebben az esetben pedig az összes uniós támogatást vissza kellene fizetni – közölte.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik