Belföld

Négyszázmillióból kampányoltak eddig a pártok

Ebben az összegben a februári, a köztereken és a médiában megjelenő hirdetések nincsenek benne.

Az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet, a Freedom House és a Transparency International képviselői közölték: eddig a legtöbb pénzt, körülbelül 160 millió forintot az MSZP fordította a kampányra. Ebből a köztéri hirdetések 70 millió forintot tettek ki.

A piaci árakra alapozott számítás szerint a Fidesz mintegy 100 millió, az MDF 67 millió, a Jobbik 46 millió, az LMP pedig 24 millió forintot költött. A civil önkéntesek és kampányszakértők mostantól folyamatosan frissítik az adatokat a www.kepmutatas.hu weboldalon.

A civilek a feltételezett kampányköltség egy részét megtippelni sem tudják. Becslésük sincs például a külföldi kampányszakértők honoráriumáról és a pártkampányokat segítő “álönkéntesek” díjazásáról.

Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója emlékeztetett arra, hogy a civil szervezetek tavaly a kampányfinanszírozás reformját javasolták.

Indítványuk jelöltenként ötmillió forintban maximálta volna a kampányban elkölthető összeget, erősítette volna az ÁSZ ellenőrző szerepét, bevezette volna a kiadások átláthatóságát szolgáló nyílt kampányszámlát. Majd miután a pártok nem tudtak megállapodni, a civilek úgy döntöttek: folyamatosan dokumentálják a kampánykiadásokat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik