Belföld

Történetek a nyomor széléről

A mélyszegénységről legtöbbször csak a statisztikai adatok szintjén, vagy a politikusok meddő ötletelései nyomán értesülünk. Az FN-en most beindult blog konkrét történeteket mutat be a „terepről”, Magyarország egyik legszegényebb térségéből.

Idén áprilisban írtunk egy különleges berettyóújfalui iskoláról, amely legalább annyira ellát szociális, mint pedagógiai feladatokat. Az egyedülálló intézmény alapító-igazgatója, L. Ritók Nóra látogatásunkkor elvitt minket a „terepre”: a román határhoz közel található Told cigánysorára, az egyik tanítványa otthonába. Az itt lakó felnőtteknek reménye sincs, hogy munkához jussanak, segélyüket elviszik az uzsorások. Enni, ruházkodni is probléma. Ma mélyszegénységnek mondanánk, de mondjuk ki: ezeknek az embereknek az életkörülményeire a nyomor a legpontosabb kifejezés. És ez nem csak Toldon jellemző, hanem a környék legtöbb településén találunk számos családot, akik hasonló gondokkal küszködnek. És ez csak a berettyóújfalui kistérség…

Nyomor széle-blog

“A család teljes mélyszegénységben él, öt gyerek, közülük három sajátos nevelési igényű. Mégsem esnek bele a gyermekvédelmi kedvezményezett kategóriájába, mert …két éve meghalt a családfenntartó édesapa.”
tovább>>

A becslések szerint az ország 11-13 százaléka él a szegénységi küszöb, 5-7 százalék a mélyszegénységi küszöb alatt. Még súlyosabb adat, hogy ugyanez a gyerekekre vetítve megduplázódik. 2009-ben nagyjából minden ötödik magyar gyermek él szegénységben, arra pedig csak becslések vannak, hogy ezek közül mennyien nyomorognak.

Az Igazgyöngy iskola tanárai kijárnak a családokhoz látogatni. Ha kell, ruhát visznek, ha kell ennivalót az ott élőknek. Úgy vélik, nem lehet lemondani egy gyerekről sem, csak azért mert ide születtek. Megpróbálják elérni, hogy eljárjanak iskolába. (Bár törvény kötelezi őket erre, ezt nem mindig tartják be.) Ott olyan légkört próbálnak kialakítani, amelyben mindenki kibontakozhat. Ha máshogy nem, rajzban, táncban, zenében.

Néha sikerül. Kiderül például az enyhén fogyatékos, halmozottan hátrányos helyzetű Karcsikáról, hogy kifejezetten tehetségesen fest. Rengeteg sikerélménye van e téren, sorra nyeri a pályázatokat. Van értelme bejárnia az iskolába. Addig csak bukdácsolt, most összeszezdi magát matekból, magyarból, biológiából is. Sikerül elvégeznie az iskolát, felveszik szakképzőbe. Szakmát tanul. Talán talál majd munkát is, nem kell segélyen élnie, mint a társainak. Egy embert megmentettek az igazgyöngyös pedagógusok.

A napokban indított „Nyomor széle” címmel blogot L. Ritók Nóra az FN-en az iskola, valamint az odajáró gyerekek és szüleik mindennapjairól. Tanulságos esetek, érdemes elolvasni a bejegyzéseket. Ez is Magyarország, 2009-ben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik