Belföld

Csak 30 napig kampányolna a Fidesz

A Fidesz és a KDNP nem támogatja azt a javaslatot, hogy a pártok kampányra fordítható költési keretét akár ötszörösére emeljék meg, ehelyett inkább olcsóbb és rövidebb kampányra lenne szükség.

Nyitrai Zsolt, a Fidesz operatív igazgatója közölte: a Fidesz péntek délelőttre összehívott egy egyeztetést a parlamenti frakcióval rendelkező pártok részére a párt- és kampányfinanszírozás kérdésében, azonban ezen az egyeztetésen a Fideszen kívül csak a KDNP és az SZDSZ vett részt, az MSZP nem.

Elmondta, hogy a Fidesz és a KDNP által támogatott törvényjavaslatban, melyet hétfőn be is nyújtanak az Országgyűlésnek, többek között a kampányköltségek csökkentése, valamint a választási időszak lerövidítése szerepel.

Kampányszámlát javasol a Fidesz

A Fidesz “kampányszámla” bevezetését javasolja a következő évi választási kampányban az átláthatóság miatt – jelentette ki. Hozzátette: ez azt jelenti, hogy a jelöltek, jelölő szervezetek, a választási kampány alatt, a választási kampánnyal összefüggő költségeket csak a kampányszámláról fizethetnék ki. Ezt a számlát az Allami Számvevőszék ellenőrizné – mondta.

Nyitrai Zsolt közölte: pártja és a KDNP is elfogadhatatlannak tartja azt a javaslatot, ami a pártok kampányra fordítható költési keretét akár ötszörösére emelné meg.

Az ellenzéki képviselő azt nevezte a jó megoldásnak, ha nem emelkedik a pártok kampányra fordítható pénze, hanem a választási időszak lerövidül, a kampányköltség pedig csökken.

Tilos lenne országos kereskedelmi médiában hirdetni

Elmondta, a törvényjavaslatban az is szerepel: kampányidőszakban, országos kereskedelmi médiában a jelölő szervezetek nem adhatnának fel hirdetéseket, így lehetne csökkenteni a kampányköltségvetést. Hozzátette: javaslatukban az szerepel, hogy csak minimális kampánycsend lépne életbe a médiában.

Beszélt arról is, hogy a tervezetnek része a “kormánystop” intézménye, mely szavai szerint azt jelenti: a kormányzat, a minisztériumok, az állami részvétellel működő vállalatok egy meghatározott időszakban nem adhatnának fel önmagukat népszerűsítő hirdetéseket.

Nyitray Zsolt a sajtótájékoztatón újból felszólította a kormányt arra, hogy hozza nyilvánosságra a következő fél éves médiahirdetési tervét. A nem indokolt hirdetéseket ugyanis a Fidesz szerint vissza kell vonni – tette hozzá. A választások állami költségét azzal is lehetne csökkenteni, ha racionalizálnák a választási informatikai kiadásokat – jelentette ki.

30 napos lenne a kampány

Vejkey Imre, az Országos Választási Bizottság (OVB) a KDNP által delegált tagja a részletekről szólva elmondta: a Fidesz-KDNP szövetség egy harmincnapos kampányidőszakot javasol a törvénytervezetben.

Kiemelte azt is: a “kormánystop” időszaka azonban hosszabb lenne, az Országgyűlés megválasztását követő negyedik év január elsejétől lépne hatályba.

A KDNP-s delegált emlékeztetett arra: a Velencei Bizottság még 2005-ben adta ki azon nyilatkozatát, mely azt fogalmazza meg, hogy a választást megelőző egy éven belül nem lehet módosítani a választási törvényt. A bizottság nyilatkozatának figyelembevételével a választási eljárásról szóló törvény csak olyan kérdésekben módosítható, mint amit a Fidesz-KDNP törvénytervezete tartalmaz – jelentette ki.

Az MSZP nélkül nem megy

Nyitrai Zsolt közölte: a pénteki egyeztetésen Horn Gábor, az SZDSZ-t képviselő politikus több pontban előzetes támogatását fejezte ki a javaslattal kapcsolatban, hozzátéve azt: a liberális párt a hétfői frakcióülésen tekinti át a törvénytervezetet. “Az MSZP véleményét nem ismerhettük meg” – tette hozzá Nyitrai Zsolt.

A fideszes képviselő emlékeztetett arra: a Fidesz-KDNP által kidolgozott törvényjavaslat elfogadásához kétharmados támogatottságra van szükség az Országgyűlésben, tehát az MSZP nélkül nem lehet azt elfogadni.

Ezen a héten hétfőn nem született megállapodás a parlamenti pártok között arról, hogy tudnák-e támogatni a Transparency International Magyarország és a Freedom House Europe kampányfinanszírozásról szóló törvényjavaslatának szövegét az Országgyűlésben.

A két társadalmi szervezet törvényjavaslatában szerepel többek közt az: a jelenlegi egymillió forint helyett képviselőjelöltenként ötmillió forintot lehessen a kampányra fordítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik