Belföld

Az űrrepülés jövője – Moszkvából New Yorkba 50 perc

Orosz tudósok olyan rakétahajtású repülőgépet akarnak kifejleszteni, amely 50 perc alatt teszi meg a Moszkva és New York közötti távolságot. Az orosz űripar eredményeit az amerikaiak is elismerik.

Az orosz tervek szerint a jövő hihetetlenül gyors repülőgépe kerek lesz, és kétlépcsős rakétahajtóművel szerelik fel – közölte Ivan Obrazcov, az orosz
Az űrrepülés jövője – Moszkvából New Yorkba 50 perc 1

tudományos akadémia alkalmazott mechanikai intézetének tudományos munkatársa hétfőn Moszkvában egy repülés- és űrtechnikai konferencián. Mint mondta, Oroszországon kívül az Egyesült Államokban is kiterjedt kísérleteket folytatnak ebben az irányban. Az orosz tudósoknak már olyan terveik vannak, amelyek alapján ki lehet jelenteni: 10-15 év múlva meg lehet építeni a rakéta-repülőgépet. 

Megéri 15 ezer dollárért repülni? 

Az orosz projekt megvalósíthatósága nem technológiai, hanem üzleti szempontból kétséges. Mint ismeretes, a nyugati repülőtársaságok, az Air France és a British Airways éppen a napokban fejezték be a Concorde gépek üzemeltetését. A Concorde-ok szuperszonikus sebességgel közlekedtek, de nagyon drága jegyeiket nem lehetett eladni, legalábbis nem olyan mennyiségben, ahogyan azzal a tervezők számoltak. Nemrégiben, miután az egyik Concorde lezuhant, az üzemeltető légitársaságok végképp lemondtak a hangsebesség fölötti polgári repülésről. Kérdéses, hogy egy űrrepülőgép üzemeltetése mennyire lenne gazdaságos. 

Az űrturizmus járműve?

A szakértő azt is elárulta, hogy a jelenlegi kutatások a repülőgép függőleges startolását lehetővé tevő rendszerekkel kapcsolatosak. A tudósok véleménye szerint ez a fajta felemelkedés sokkal “hatékonyabb”, mint a jelenlegi repülőgépek felszállási módja. Obrazcov közölte: az orosz kutatók túl vannak a gép elméleti kidolgozásán, sőt már repülési kísérletet is végeztek egy megépített modellel. Ez sikeres volt, és azt bizonyította, hogy egy ilyen repülőgépen biztonságos lehet az utazás.

A konferencián további részletek is elhangzottak a szuper-repülőgépről: a pilótás vagy pilóta nélküli üzemmódban szálló gép a tervek szerint 30 ezer kilométeres óránkénti sebességre lesz képes. A 800 tonnás szerkezet hasznos térfogata 800 köbméter, ez 1200 utas befogadására teszi alkalmassá.

A repülőgép használata nem igényel új, különleges fel- és leszálló pályákat, a jelenlegi repülőterek megfelelnek neki. A tudósok álmai szerint ez a repülőgép lesz az űrturizmus járműve. Ami a költségeket illeti, úgy számolnak, hogy a repülőgép gazdaságos működtetéséhez a jegyeket a Moszkva-New York útra 15 ezer dollárért kell majd árusítani.

Az amerikaiak érdeklődnek a Szojuzok iránt

Az orosz űrhajózás és rakétatechnológia sikereiről az utóbbi időben megszaporodtak a hírek. Egy amerikai cég, a Space Adventures idén júliusban – néhány hónappal az amerikai Columbia űrsikló felrobbanása után – bejelentette, hogy érdeklődik az orosz Szojuz űrhajók megvásárlása iránt.



Az űrrepülés jövője – Moszkvából New Yorkba 50 perc 2


Az oroszok a tárgyalások tényét megerősítették, de a hírek szerint igen magas árat kérnek a Szojuzért. Az orosz Roszaviakozmosz űrügynökség szóvivője szerint az ár 20 és 40 millió dollár között mozoghat.

A Space Adventures a nemzetközi űrállomásra, az ISS-re szeretne űrturistákat felvinni, s úgy tűnik, nem nagyon bízik az USA által gyártott űrjárművekben. Korábban már két civilt is feljuttatott a kozmoszba orosz eszközökkel. A 2001-es és 2002-es utazások után most újabb két űrrepülésről tárgyalnak a Roszaviakozmosszal, 2004-es és 2005-ös dátummal.

Két baleset Szojuzzal

 

Az első eset egy 1967-es tesztrepülés volt: a Szojuz fedélzetén tartózkodó űrhajós életét vesztette, amikor az űrhajó a Földre való visszatérés közben felrobbant. A második, az 1971-es balesetben a visszatérésnél hárman haltak meg a szovjet űrhajón. 

A Szojuzok a NASA szerint is biztonságosak



A NASA a Columbia űrsikló 2003 év eleji, február elsejei felrobbanása után kénytelen volt beismerni, hogy az orosz technológia, a Szojuz egyedülállóan biztonságos – a Spacedaily.com internetes szaklap szerint. A NASA szóvivője 2003 áprilisában megemlítette, hogy a Szojuzok 36 éve repülnek, és mindössze két baleset történt ez idő alatt.

Az orosz űripar megbízhatósága Valerij Rjumin szerint – aki négyszer is repült a kozmoszban, s jelenleg az orosz Enyergija űrtechnológiai cégnél dolgozik – annak köszönhető, hogy nyolcszázezren dolgoznak ebben az ágazatban, és hosszú évek, évtizedek tapasztalatait alkalmazzák. Ezzel szemben az amerikaiak minden egyes új programhoz új csapatot, új szakembereket toboroznak, márpedig az űrtechnológiáról kevés könyv áll rendelkezésre, a szakemberek tapasztalataikra, rutinjukra támaszkodnak elsősorban – jegyezte meg Rjumin a Spacedaily.com-nak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik