Belföld

Újabb tarifacsata a mobilpiacon – egyre megy

Megjelentek az egységes percdíjat alkalmazó kártyás tarifacsomagok, erősödik a verseny. Felborult a kényes áregyensúly, a szolgáltatóknak veszélyes vizekre kell evezniük.

Megcsináltuk, Maxikám – mondja furcsa készülékének a tarifa-feltaláló az ismert mobiltelefonos reklámban, de hogy megcsinálta-e a Vodafone is, amit tervezett, az csak a következő hónapokban dől el. A hirdetés folytatásában egy újabb, feltöltőkártyás, egyetlen díjtételt alkalmazó konstrukció miatt a riválisok verőlegényeket küldenek a feltalálóra, mert “csúcsidő, az kell”. Ezt a humorosnak szánt spotot a két konkurens mellesleg egyáltalán nem találta viccesnek, s a valóságban a Pannon GSM és a Westel verőlegények helyett hasonló szerkezetű díjcsomagokkal állt elő – ami arra utal, hogy a csúcsidő esetleg mégsem kell.

A válaszlépéseket a versenytársak két hónap alatt – az előfizetők számára tehát gyakorlatilag azonnal – megtették. A nyári pengeváltás után múlt pénteken a Pannon lépett először: három új, az eddigieknél 10-15 százalékkal olcsóbb díjcsomagot alakított ki, ezúttal a számlás előfizetőknek. Visszatérve a kártyás egytarifás díjszabás bevezetésére, ez elsősorban a marketinges frontot mozgatta meg, a háttérben azonban a cégek számára húsbavágó, és bevételi szerkezetüket talán hosszú távon is befolyásoló változások történtek.


Újabb tarifacsata a mobilpiacon – egyre megy 1


Nagy dobás

“A Vodafone az Uno nevű csomaggal felborította az addigi áregyensúlyt” – értékeli az eseményeket Király István, a Pannon GSM marketing vezérigazgató-helyettese. Az újítás a kártyás előfizetőket érinti, egyetlen percdíjat határoz meg minden hívás esetében, időszaktól és hálózatoktól teljesen függetlenül. Miután a konstrukciót a Pannon a Praktikum Perfekt nevű csomagjának módosításával átvette, a Westel pedig Domino Nap néven öszszesen két tarifával jellemzett szolgáltatást vezetett be, az eddigi, gyakorlatilag összehasonlíthatatlan tarifakínálat helyett hirtelen egymással könnyebben összevethetők lettek az ajánlatok.

Mivel ezeknek a csomagoknak a népszerűsége mindhárom társaság szerint nagy, és az egyes előfizetői táborokon belül a kártyás ügyfelek egyébként is jelentős többségben vannak, várhatóan létrejön egy olyan kör, mely nagy pontossággal és folyamatosan mérlegelni képes az ajánlatokat. Ennek akkor lehet nagyobb jelentősége, ha – a kormányzati szándék szerint jövő májustól – életbe lép a számhordozhatóság, vagyis az előfizetők megtarthatják majd telefonszámaikat akkor is, ha átpártolnak egy másik szolgáltatóhoz.

Ellenpontozás

Az Unót a három mobilcég egymástól eltérően értékeli, és valószínűleg mindegyiknek igaza van. “Arra látunk újabb példát, hogy sok tekintetben ma már a Vodafone határozza meg a csapásirányokat, elsőként jelenik meg egy szolgáltatással, amit a riválisok követnek” – mondja Vitai Attila, a cég vezérigazgatója. Winkler János, a Westel vezérigazgató-helyettese szerint viszont természetes, hogy a legkisebb piaci részesedéssel rendelkező szereplő próbál “nagyot dobni”, mert a jelenlegi, 100 lakosra több mint 70 mobiltelefonnal jellemzett penetráció (elterjedtségi arány) mellett csak így tud kísérletet tenni a versenytársak ügyfeleinek elcsábítására; a lépés tehát nem érte váratlanul a piacvezetőt. A Pannon GSM emellett azt is kiemeli, hogy az Unóra adott válasz olyan gyors volt, hogy valószínűleg mérsékelni tudta annak elszívó hatását.



Újabb tarifacsata a mobilpiacon – egyre megy 2


“Az ágazat szempontjából nem szerencsés egy negatív árspirál kialakulása, a minőséget és a szolgáltatásfejlesztést ugyanis veszélyeztetheti a források elvonása” – figyelmeztettek a Westelnél, miután felvették a nekik is dobott kesztyűt, s a Vodafone alá kínáltak. “Nekünk jól megy anyagilag, és a célunk az, hogy a fogyasztók is jól járjanak” – vág vissza Vitai Attila. A Westel ugyanakkor már nem először hangsúlyozza, hogy az előfizetők a tarifák mellett a szolgáltatások minőségében zajló versenyt is érzik, ez azonban kevesebb visszhangot kap. “Eddig elfogadtuk azt a helyzetet, hogy az előfizetőknek nem mi adjuk a legalacsonyabb árakat, de ők hajlandóak honorálni a magas szolgáltatási színvonalat, a tarifák közötti különbségek túlzott növekedésére viszont reagálni kell” – mondja Király István. A Pannon GSM vezérigazgató-helyettese elismeri, hogy a 33 és 39 forint közé beállt percdíjakkal, netán a további egymás alá kínálással üzleti szempontból a szolgáltatók veszélyes területre merészkednek, a társaságnak azonban emiatt nem kell módosítania idei üzleti tervein.

Vadászszezon

A következő hónapok kérdése az, hogy az egységesedő percdíjak mennyire rendezik át az előfizetői számokat és a szolgáltatók piaci részesedéseit. Mivel az elterjedtség mértéke már csaknem maximális, azaz majdnem mindenkinek van mobilja, a cégek egymástól próbálnak ügyfeleket elcsábítani. Az egyébként is kevésbé hűséges típusnak tartott kártyás előfizetők esetében a könnyen összehasonlítható tarifák növelhetik a mozgást.

A teljes cikk a Figyelő 2003/37-es számában olvasható

Ajánlott videó

Olvasói sztorik