Belföld

Versenyképes cégméretet akar az unióban a Graboplast

A Graboplast tavasszal elfogadott "Merjünk nagyok lenni" címmel fémjelzett 2007-ig szóló programjában az Európai Uniós versenyképesség alapkövévé a megfelelő cégméret elérését célozták meg. A győri székhelyű, lakásbelső burkoló anyagokat gyártó Graboplast Rt. tavasszal elkészült öt éves stratégiájában évi 10-13 százalékos növekedést prognosztizált. A 2007-ig szóló programmal uniós méretben is versenyképes cégméretet akarnak elérni, ami a Graboplast esetében forintban számolva évi 33 milliárd forintos, 140 millió eurós árbevételt jelent.

A társaság a növekedés feltételeként említi a kapacitások mielőbbi bővítését. Éppen ezért még az ősszel döntenek a kapacitásnövelő beruházásokról, melynek alapját saját erőforrásból finanszírozzák.

A tervek szerint a jelenlegi, évi 12 millió helyett 18 millió négyzetméter PVC-padlót és 1,6 millió négyzetméter parkettát kell előállítania a társaságnak. Járulékos beruházásokkal ugyancsak növelni kell a meglévő tapéta- és közületi radlógyártásra alkalmas termelő berendezések termékkibocsátását, hogy a Graboplast stratégiai növekedését fenntarthassa, és elérje az unióban is versenyképes méretet.

Jancsó Péter, a cég vezetője a stratégia elkészítésekor arról számolt be, hogy az árbevételi szint mellett meghatározták, a 2007-re szükséges üzemi nyereség szintjét is. Ennek alapján a
stratégiában 2007-re 3 milliárd forintos üzemi eredmény elérését tűzték ki célul. A növekedéshez a mintegy 5 milliárd forintos beruházási tervek mellett akvizíciós célpontokat is kinézett már a társaság.

Azt azonban, hogy milyen országban, és milyen cégeket akar felvásárolni a Graboplast, Jancsó Péter nem közölte. A cég vezetője csupán annyit árult el, hogy a vállalat felvásárlásra is a kapacitások növelésének szükségessége miatt vagy mindenképp szükség lesz. Amennyiben azonban ez nem jön létre, a cég kész zöldmezős beruházásokat is végrehajtani. Akvizícióra 0,7-3,5 milliárd forintot fordítana a Graboplast.

A Graboplast Rt. 8,3 milliárd forintos nettó árbevételt ért el idén az első hat hónapban, ami 2 százalékkal magasabb a 2002. év hasonló időszakánál, az üzemi eredmény 440 millió forint lett, ami megegyezik a tavalyival. A költségek szigorú ellenőrzése mellett a Graboplast Rt. 2003-ban 10 százalékos forgalomnövekedést, és az 1 milliárd forintot meghaladó nyereséget vár.

A stratégia – áprilisi – nyilvánosságra hozatalakor még folyt az iraki háború, ami kockáztatta az idei félévi tervek teljesülését. Az első félévi adatok azonban azt mutatják, hogy nem befolyásolta lényegesen a nemzetközi konfliktus a társaság gazdálkodását. A cég exporttevékenységén belül a kelet-európai kiszállítások 29 százalékkal növekedtek, s ezen belül Oroszországba másfélszer annyi terméket értékesített a vállalkozás mint egy évvel korábban. A kelet-európai növekedés tényét még annak fényében is pozitívnak ítélik a társaságnál, hogy az a nyugati reláció és belföldi értékesítés mértékét csökkentette.

A Graboplast elmúlt tíz évének történetében meghatározó jelentősége volt az orosz kereskedelmi kapcsolatoknak, melyeket az 1998-as orosz válság szakított félbe. A cég első félévi számai azt igazolják, hogy többlet marketing ráfordítással sikerült újraépíteni az orosz vevőkapcsolatokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik