Belföld

Megvásárolt gyerekek – távozik a Coca-Cola topmenedzsere

Több száz, a Coca-Cola által lefizetett gyereknek kellett (volna) felhajtania a keresletet egy limonádé iránt. A felhajtás meg is lett, ám nem úgy, ahogy a menedzserek elképzelték…

A Burger King gyorsétteremlánc és az atlantai központú Coca-Cola között régi a kapcsolat: a hamburgeresnél árulják a kólagyártó termékeit, s a Burger King-megrendelések jól jönnek a hullámzó üdítőital-piacon, ahol egyre élesebb a konkurenciaharc – legalábbis Amerikából, ahol csupán kólából is sokféle terméket forgalmaznak.


Semmi sem elég?


A jövedelmező Burger King-megrendelések persze a menedzserek fejében nem elég jók: fokozni szerették volna az eladásokat az étteremhálózaton belül, ezért titokban gyermekek százait bérelték fel, hogy egy bizonyos terméket vásároljanak, az újonnan bevezetett, Frozen Coke névre keresztelt italt. A Coca-Cola azt remélte, hogy így sikerül a keresletet felhajtani, és a Burger King újabb megrendeléseket ad a cégnek.

Ehelyett azonban kiderült a turpisság, ami most már súlyos következményekkel is járt a kólagyár számára: az ügyért felelős topmenedzsernek távoznia kellett a cégtől. Pedig Tom Moore, már 24 éve dolgozott a Coca-Colánál, és 1999 óta elnöke volt az észak-amerikai éttermi divíziónak a konszernen belül. (Amerikában a „president”, vagyis az elnöki poszt a cégeknél inkább az igazgatói kategóriának felel meg, ha az európai vállalati szamárlétrával hasonlítjuk össze ezt a beosztást. A cég valódi elnökeit „chairman”-nek nevezik az USA-ban.)


Vége a bizonytalanságnak, kirúgták Moore-t


Tom Moore kirúgása hosszú hetek spekulációit hivatott végre lezárni: a Coca-Cola befektetőit amúgy sem érdekli, hogy milyen módszereket alkalmaz a cég a profit növelésére, és még az sem izgatja őket, hogy kártérítést kellett fizetni a Burger Kingnek. A cég részvényei ugyanis éppen emelkedtek Moore távozásakor, méghozzá 70 centtel, 44,07 dollárra – írja a német Der Spiegel.

A menedzser bukása nem véletlenül hajtotta fel a részvényárakat: ezzel végre megszűnt a bizonytalanság, már ami a cégen belüli felelősség megállapítását illeti. A botrány ugyanis már júniusban kipattant, hiszen már akkor kiderült, hogy a Coca-Cola éttermi divíziójának emberei felbéreltek egy Virginia államból származó férfit, hogy gyermekek százaival járjon a Burger Kingekbe és vásároljon ott Frozen Coke-ot.


A jogi eljárások csak most kezdődnek


Miután azonban az ügy nyilvánosságra került, a Coca-Cola beleegyezett, hogy 21,1 millió dollárt fizet kártérítésként a Burger Kingnek és az étteremlánc franchise-partnereinek. Ám ezzel az ügy még korántsem zárult le: az atlantai menedzsereknek jogi eljárásokra is számítaniuk kell. Így például egy korábban elbocsátott alkalmazott perli a Coca-Colát, és ezzel összefüggésben azt veti Moore szemére, hogy tudott a praktikákról, ám nem tett semmit ellenük. A szövetségi bíróság máris megkezdte az adatgyűjtést a Burger Kingnél, egy esetleges vádemelés céljából. Az atlantai (Georgia állambeli) államügyészség szintén vizsgálódik a Coca-Cola ügyében.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik