Belföld

Design stúdiók Genfben – vadító olasz formák

Az idei Genfi Autószalonon a nagy autógyárak árnyékában több jelentős design stúdió és tuningműhely is bemutatta aktuális kreálmányait.


Design stúdiók Genfben – vadító olasz formák 1

Klikk a képre!

Pininfarina Enjoy

Az olasz formatervezők mindig is a világ élvonalába tartoztak, legyen szó bútorokról, konyhai berendezésekről, vagy akár autókról. Ám a rengeteg stúdió közül egyértelműen kiemelkedik a számtalan gyönyörű prototípust készítő Pininfarina tervezőiroda, ahol mellesleg a Ferrarikat is tervezik.

A Genfben bemutatott Enjoy ahogy a neve is mutatja, arra a célra született, hogy élvezetesen lehessen autózni vele. Ennek érdekében azonban száműztek a kocsiból minden kényelmi berendezést. A rendkívül puritán autóba sem elektromos ablakemelőt, sem klímát nem építenek, sőt még a szélvédőt is elhagyták, így a kocsi csak bukósisakban vezethető.


Design stúdiók Genfben – vadító olasz formák 2

Klikk a képre!

A példátlan fogyókúrának hála (750 kg), az Enjoy egy igazi betontorpedó, melyet a Lotus Elise 1,8 literes 135 lóerős aprócska motorja félelmetes dinamizmussal mozgat. A sebesség igazi megszállottjai tovább fokozhatják az élvezetet: versenyzés céljából eltávolíthatóak a sárvédők, ez újabb kilóktól szabadítja meg a kocsit. A fedetlen kerekek és a lámpák hiánya miatt azonban az Enjoy így már nem alkalmas közúti közlekedésre.


Design stúdiók Genfben – vadító olasz formák 3

Klikk a képre!

Italdesign Corvette Moray

Olaszország másik méltán híres tervezőirodája az Italdesign. A céget a neves tervező Giorgetto Giugiaro, és fia Fabrizio Giugiaro alapította. Ők jegyzik többek közt az Alfa Romeo Brerát, vagy a hírhedt BMW Nazca C2-est. A cég újdonsága tulajdonképpen tisztelgés az idén ötven éves Corvette sorozatnak. A Moray igyekszik minél több egyedi stíluselemet felvonultatni a Corvette fél évszázados múltjából. Ilyen a hullámzó övvonal, a kis kerek hátsó lámpák, az oldalsó, cápakopoltyúkra emlékeztető nyílások vagy a tető középső osztásvonala. Apropó tető: a kocsinak gyakorlatilag nincs is a hagyományos értelemben vett teteje, hiszen az utasteret futurisztikus üvegkupola borítja.


Design stúdiók Genfben – vadító olasz formák 4

Klikk a képre!

Az üvegbuborék miatt különleges az ajtók kialakítása is, mivel nyitáskor a tető jelentős része az ajtóval együtt mozog. A kocsi gyönyörű vonalvezetését nem akarták elcsúfítani visszapillantó tükrökkel, ezért inkább diszkréten elrejtett videokamerák pásztázzák a mögöttes forgalmat, képük pedig egy hatalmas, középen elhelyezkedő monitoron jelenik meg.

A Moray utasterében szinte mindent finom bőr borít. A műszerfal elrendezése kissé szokatlan, mivel csak a legfontosabb műszerek kerültek a vezető elé, a többi kevésbé fontosat pedig a navigátorrá előlépett utas kezeli. A kocsi hajtásáról egy hatliteres, tuningolt V8-as erőmű gondoskodik, melyről a gyártó csak annyit árult el, hogy több mint 400 lóerő előállítására képes.


Design stúdiók Genfben – vadító olasz formák 5

Klikk a képre!

Rinspeed Bedouin

A svájci Rinspeed tuningcég hírnevét elsősorban extrém formai újításainak köszönheti. A cégvezető Frank M. Rinderknecht minden évben valami igazán vad dologgal rukkol elő. Csinált már kerékagy nélküli motorkerékpárt, egoistáknak szánt egyszemélyes nyitott sportkocsit, és búvároknak készülő pickupot is. Legújabb modellje tervezésénél fontos szempont volt a környezetvédelem is.


Design stúdiók Genfben – vadító olasz formák 6

Klikk a képre!


A kocsi alapjául egy négykerékhajtású Porsche 911 Turbo szolgál. A koncepció gyakorlatilag egy sportos kombit takar, amelyet két villanymotor egy gombnyomásra tíz másodperc alatt képes kisteherautóvá átalakítani. Ráadásként a Bedouint hajtó motort környezetkímélő földgázhajtásúra módosították.

Szerencsére a Porsche aggregát környezetbarát üzemben is 420 lóerőt teljesít, és ezzel könnyedén éri el a 250 km/órás végsebességet. Annak érdekében, hogy a kocsi a nevéhez méltóan igazi sivatagi kocsi legyen, komoly átalakításon ment át a futómű: Eibach gyártmányú, állítható magasságú rugóstagok kerültek a kocsi alá. A tengelyekre pedig elöl 255/50R18-as, hátul 285/50R18 méretű speciális Continental abroncsokat húztak.

Az autó beltere is formabontó, hiszen a kormányt amolyan Knight Rideresre cserélték. A díszítés pedig csillogó kristályból készül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik