Belföld

League of Stars – magyar receptre dalol a világ

Új fejezet kezdődhet a magyar televíziózás történetében, miután több nyugat-európai televíziós társaság is ráharapott egy magyar ötletre. A Dalnokok Ligája az első keletről nyugatra tartó produkció.

A legtöbb, hazánkban levetített televíziós produkció életútja egyirányú: nyugaton kitalálják, “mi” jó pénzért megvesszük, s aki biztosan jól jár, az az ötletgazda. Most azonban egy magyar produkció is áttévedt a piac kínálati oldalára. A Tv2-n április óta futó Dalnokok Ligája lehet az első hazai aranytojást tojó tyúk.

Egy másik nagy ötlet

A Big Brother és más műsorok producere, a holland John de Mol Hágában született 1955-ben. Egy nyári munka alkalmából a Radio Noordzeehez szerződött, ez csinált kedvet neki ahhoz, hogy a médiával kezdjen foglalkozni. Később a Tros csatornához csatlakozott, ahol testvére, Linda de Mol már komoly sztárrá nőtt. John de Mol a Trosnál kezdte meg produceri tevékenységét, majd 1979-ben megalapította a John de Mol Produkties B.V.-t. A német televíziókban futottak műsorai, Love Letters (Szerelmeslevelek), illetve Traumhochzeit (Álomesküvő) címmel. 1994-ben aztán Joop van den Ende produkciós cégével egyesült de Mol vállalkozása, és megalakult az Endemol Entertainment. Ez a cég dolgozta ki, majd adta el számos országba a Big Brother licencét. 1998. január elsejétől e cég elnöke lett John de Mol, aki azóta részvényeit eladta a spanyol Telefonica távközlési óriásvállalatnak, de elnöki tisztségét megtartotta az Endemolnál. A Telefonica ötmilliárd dollárt fizetett az Endemol megszerzéséért. 

Az első lépések itthon

„Kocsiban ültünk kollégáimmal, Orbán Tamással és Csajtai Csabával, és arról beszélgettünk, hogyan lehetne megfelelően pozícionálni a médiában a hazai könnyűzenei piac szereplőit” – emlékezett vissza az ötlet megszületésének körülményeire Rácz László, a műsor producere. Akkor vetődött fel a versenyeztetés ötlete, mely szinte hozta magával Dalnokok Ligája címet is. A lényeg azonban nem az ötlet, hanem a bátorság és a kitartás, ami Rácz szerint hiányzik a kizárólag jól bejáratott külföldi licenceket vásárló magyar televíziózásból.

„Vállalva a tízmillió forintos nagyságrendű kiadásokat, forgatókönyv helyett rögtön egy színvonalasan leforgatott próbaadással kopogtattunk be a TV2 vezetőihez – folytatta a producer -, szerencsére megtetszett nekik a pályamű.” A 23 részből álló műsor jelentős sikereket ért el célközönsége, a 18-49 éves korosztály körében, komoly ellenfelévé vált mindkét kereskedelmi csatorna valóságshow-jának.

Az ötletben több van

 

A Dalnokok Ligája nagyon jó ötlet, amelynek megvalósításához Magyarországon viszonylag kevés pénz állt rendelkezésre, ezért is lehet még jobb, ha külföldön is sikerül értékesíteni a licencjogokat – mondta el a FigyelőNetnek Uj Péter, aki a műsor zsűrijében szerepel hétről hétre. Uj szerint külföldön megvalósulhatna például az élő adás, és egy angol vagy amerikai műsor természetesen olyan sztárokat szerepeltethetne, akiknek a puszta neve is hatalmas nézettséget jelent. Magyarországon ugyanis viszonylag szűk a zenei piac, és nemcsak a kínálat, hanem a kereslet is korlátozott, így bizonyos zenei irányzatok és együttesek kevesebb lehetőséghez jutnak. Más országokban viszont nagyobb tér nyílhat a legkülönbözőbb előadók előtt. 

Folytatás nemzetközi porondon

A dologból márciusban lett igazi sikertörténet, amikor a műsor szép eredményeket ért el a cannes-i filmfesztiválon, s ez jócskán növelte nemzetközi ázsióját. A tulajdonosi jogokat gyakorló Idea Produkció Kft. több nagy céggel is tárgyalt, az Ausztriára, Svájcra és Németországra szóló jogokat végül a DRB Media Group vásárolta meg.

A League of Stars című produkció első adásait legkorábban az év végén láthatják egy-egy csatorna nézői az említett országokban. A szerződés nyomán az ötletgazdát illeti a CD-kiadásokból, az emelt díjas hívásokból, turnékból és emléktárgyak értékesítéséből származó bevételek egy része. Ezenkívül a megállapodás szerint az egyes országok győztesei szerződésben vállalják, hogy részt vesznek a műsor európai nagydöntőjén.

Felmerült, hogy a címmel összhangban valamelyik stadion szolgáljon a forgatás helyszínéül. Ezt azt ötletet végül mind az itthoni, mind a külföldi műsorok esetében elvetették, miként az élő adás lehetőségét is.

Ez még csak a kezdet…

További bizakodásra adhat okot, hogy a producer jelenleg is komoly tárgyalásokat folytat egy egyesült államokbeli, továbbá öt nyugat-európai



League of Stars – magyar receptre dalol a világ 1


és egy kelet-európai televíziós csatornával, s úton van a „kistestvér” is. Hónapokon belül elkészül ugyanis egy újabb eredeti ötleten alapuló, egész estét betöltő műsor próbaadása.

Ez a készítők szerint teljesen más lesz, mint a Dalnokok Ligája. Rácz László mindenesetre nagyon bízik benne. Mint mondja: ha a hazai televíziós csatornák nem harapnak rá, irány Cannes és a külföldi társaságok…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik