Belföld

Az új BMW 5-ös – újra a csúcson

A BMW új 5-ös sorozatát hamarosan bemutatják a New York Motor Shown. A kategória csúcsa ez a modell, rengeteg technikai csemegével és dinamikus formájával készül hóditani.

A BMW vezető tervezője Chris Bangle, az új ötös BMW megtervezésekor nagyobb önuralommal vetette papírra elképzeléseit, mint a formabontó 7-es és az extravagáns Z4-es esetében. Ennek eredményeként a középkategóriás kocsi designja kissé visszafogottabb lett. Ez persze nem jelenti azt, hogy az ötös túlzottan konvencionális lenne, sőt a kategóriában, minden bizonnyal ez a formaterv az egyik legeredetibb. Az autó orrkiképzése rendkívül sportos, fényszórói sokkal letisztultabbak, és már nem Derrickesek, mint a hetes szérián. Ezzel párhuzamosan a kocsi tetőíve, és hátsó traktusa is harmonikusabbnak hat.

 

 

Az elődjénél nagyobb és tágasabb ötös könnyebb is a korábbi sorozatnál. A súlytakarékosság érdekében jó néhány karosszériaelemet alumíniumból készítenek. Emellett a teljes futóműnél könnyűfém ötvözetet alkalmaznak, melynek eredményeként csökkennek a rugózatlan tömegek, és javul a kocsi menetkomfortja.

Kattintson a képre!

Bevált motorok

A kocsi bevezetésekor háromsoros, hathengeres erőforrás szerepel a palettán. Kezdetben két benzines és egy turbódízel jelenti az alternatívát. Az alapmodell az 520i lesz, melynek motorja 2,2 literes 170 lóerős. Az új ötös, már ezzel az aggregáttal is meglehetősen fürgén mozog, hiszen végsebessége eléri a 230 km/órát, százra gyorsulása pedig csak 9 másodpercet vesz igénybe. A következő lépcső, a már igazán komoly 231 lóerő teljesítményű 3 literes 530i. Ennek a modellnek mindössze 6,9 másodpercre van szüksége a százra gyorsításhoz, a végsebessége pedig eléri a bűvös 250 km/órát.

Hasonló menetteljesítményekre képes a BMW egyik gyöngyszemével, a 3 literes dízel motorral felszerelt verzió is. Ennek a 218 lóerős masinának benzineseket is megszégyenítő paraméterei vannak: az 530d 7,1 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége 245 km/óra, és emellett mindössze átlagban csak 6,9 litert fogyaszt.

A csúcsverziót szeptemberre ígéri a BMW, ekkor jelenik meg a fojtószelep nélküli 333 lóerős 545i. Az ötös BMW hajtás-rendszere is megújul, ezentúl mind a kézi, mind az automataváltók hatfokozatúak lesznek.

High-tech mindenütt

A bajor márka mindig is híres volt újító törekvéseiről, és különleges innovációiról. Ennek megfelelően az új 5-ös BMW-be is belepakolták a jelenkor szinte minden high-tech berendezését. A legnagyobb újítás a felárért rendelhető elektronikus aktív kormányzás, mely alacsony és közepes sebességnél képes megváltoztatni a kormányzás áttételét. Így sokkal közvetlenebb kormányzás valósítható meg, mivel lassú haladáskor kevesebbet kell forgatni a kormányt: ezért a városban könnyebben irányítható az autó. Nagy sebességnél azonban ez veszélyes volna, így a rendszer közvetettebbre veszi a kormányzást. Ezzel a megoldással az autópályamenet is biztonságos, mivel nem romlik az autó egyenesfutása.

 

Szintén újdonság az adaptív kanyarfényszóró is, mely a duál xenon fényszórót képes mozgatni a sebesség, a kerékállás, és a karosszériamozgások függvényében. Az elektronikus berendezés a lámpákat 15 fokkal képes jobbra-balra fordítani, és ezzel javítani az út megvilágítását. (Ez az ötlet nem új, hiszen a Citroen DS-nél már alkalmaztak hasonlót, igaz az még teljesen mechanikus módon működött.)

A műszaki csemegék sora itt még nem ér véget hiszen olyan berendezések is rendelhetők az új BMW-be, mint a ráfutásos balesetek kockázatát csökkentő, nagyobb felületen felvillanó LED-ek (Brake Force Display), vagy a távolságtartó radarral kombinált tempomat (Active Cruise Control). Nem is beszélve az aktív kerékfelfüggesztésről, vagy a vadászgépekben használatos Head-Up Display-ről, mely a vezető elé a szélvédőre vetíti a fontos információkat.

Kattintson a képre!

Tágasabb beltér

Az elődnél sokat kritizált szűkös térkínálat sokat javult. Az új modellben több hely jut a hátul ülőknek, és a 460 literes csomagtartó is tágasabb. A műszerfal kialakítása leginkább a 7-es sorozatra emlékeztet, de ennél a modellnél megmaradt a középkonzol hagyományos funkciója, hiszen továbbra is szükséges a konvencionális váltókar, és kézifék.

Kattintson a képre!

Emellett azonban helyet kaptak a csúcstechnikás berendezések, az új Rolls-Royce-ba is beépített iDrive és az aktív párologtatóval kombinált kétzónás klíma. Az új 5-ös BMW európai megjelenése a nyár közepén várható. A sportos M5 megjelenését csak 2004-re időzítik, de megéri várni, hiszen a legbrutálisabb ötös a hírek szerint egy V10-es 500 lóerős sportszívet kap.

 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik