Belföld

Váltás a FIAT élén – Umberto eladja a családi autót?

Zökkenőmentes váltást akar a FIAT-nál a távozó elnök, Paolo Fresco. Az olasz autógyártó irányítását Umberto Agnelli, a nemrégiben elhunyt Giovanni (Gianni) Agnelli fivére veszi át.

Amikor 1998-ban Paolo Fresco az olasz FIAT-hoz igazolt, sokan tőle várták az autógyár felvirágoztatását. Az itáliai származású, de már régóta
Váltás a FIAT élén – Umberto eladja a családi autót? 1

Paolo Fresco

Amerikában dolgozó topmenedzser korábban a General Electric alelnöke volt. A várt bravúr azonban nem sikerült Jack Welch akkori GE-vezér korábbi jobbkezének: az Agnelli-családdal, a FIAT fő tulajdonosával sohasem tudott olyan jó viszonyt kialakítani, mint amerikai főnökével.

Fresco idején – mint azt elemzők megjegyzik – a cég eladásai visszaestek. A FIAT részvényei elvesztették értékük kétharmadát, nemrégiben 20 éves mélypontra értek. 

Umberto Agnelli 

 Jelenleg a család pénzügyi társaságainak, az Ifi, illetve az Ifil holdingoknak elnöke. A család legidősebb tagja, doyenje. A FIAT-ot egyébként Giovanni és Umberto Agnelli nagyapja alapította 1899-ben. 

Autó nélkül marad a FIAT? 

Az elnök kedden jelentette be lemondását, és ezzel lehetőséget adott arra, hogy Umberto, az Agnelli család feje vegye át az irányítást a cégnél. Umbertóról közismert, hogy ő – elhunyt fivérével szemben – nem ragaszkodik annyira a FIAT veszteséges személygépkocsi-gyártásához, a FIAT Auto részleghez. Sőt, más divíziók eladására is hajlandó lenne a hírek szerint. 

A FIAT igazgatótanácsa pénteken ül össze, hogy jóváhagyja a csoport tavalyi eredményeit és megvitassa a FIAT Auto megmentési terveit. A legutóbbi terv szerint eladnák a csoport biztosítótársaságát, a Toro Assicurazionit és repülőgépmotor-gyártó részét, a FIAT Aviót.



Váltás a FIAT élén – Umberto eladja a családi autót? 2

Umberto Agnelli

Eladások, feltőkésítés 

A két cég eladásából 3-4 milliárd euró bevételt remélnek. Ez, valamint a fogyasztói hitelezéssel foglalkozó részleg, a Fidis többségi részesedésének értékesítése már minden bizonnyal elég lenne a FIAT Auto megmentésére és a cég gondjainak megoldására – írja az MTI-Eco.

Ugyancsak az elmúlt napok híre volt, hogy a súlyosan eladósodott konszern feltőkésítése is napirenden van. Nemrégiben ugyanis megállapodott hitelező bankjaival, hogy esetleg összesen mintegy 3 milliárd euróval emelik a járműipari csoport alaptőkéjét. A tervet a FIAT igazgatótanácsa ugyancsak pénteken tárgyalná meg, és akkor születne döntés az említett cégeladásokról.

Mi lesz a General Motorsszal?

Egyelőre nem biztos, hogy az igazgatótanácsi ülésen foglalkoznak-e azzal a kérdéssel, amely már régóta foglalkoztatja a kisrészvényeseket és a megfigyelőket. Arról van szó, hogy a FIAT gondjainak mérséklésére meg akarja-e nyerni társnak az amerikai General Motors autógyárat. A GM 20 százalékban már birtokosa a FIAT-nak, és a további 80 százalékra is vételi lehetősége van 2004-ig.

A General Motors körüli bizonytalansághoz hozzájárult az is, hogy a FIAT-ot mintegy 30 százalékban birtokló Agnelli család állítólag jelezte: pénzügyi vállalkozásaiból negyedmilliárd eurót juttatnának a FIAT Auto részére, majd további pénzekről is szó lehet. Így elkerülhető lenne ugyanis, hogy tengerentúli irányítás alá kerüljön az olasz ipar zászlóshajója, a FIAT autóipari részlege.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik