Belföld

Könyvvásárlás online – négy hónapig tart a karácsony

Az utóbbi három hónapban a megugrott a könyvre vadászó szörfözők száma, pedig az online könyváruházak forgalma sokkal egyenletesebb, mint háromdimenziós anyavállalataiké.

Az interneten jóval korábban kezdődik a karácsonyi vásárlási roham, elsősorban a szállítási idő miatt. Alig lankadt a Kertész Imre Nobel-díja miatt kirobbant általános könyvvásárlási láz, helyébe lépett az ajándékvásárlási őrület. A több hónapos pezsgés miatt méltán elégedettek a legnagyobb hazai online könyváruházak vezetői.

Karácsonyi slágerek

A karácsonyi időszakban a könyvvásárlási szokások kissé eltolódnak a drágább, exluzívabb könyvek irányában. Leginkább az atlaszok, a színes és főleg dekoratív albumok fogynak, illetve a női regényeken kívül egy-két olyan kötet, melynek megfelelő hátszelet, reklámot gerjeszt a média. A Kertész Imre Nobel-díja által kiváltott érdeklődés a szépirodalmi művek iránt némileg lankadt, ám ha az író fő műve, a Sorstalanság kötelező olvasmány lesz, az ismét felpezsdítheti a piacot.  

Többen, többért

Míg egy átlagos hónapban három- és ötezer között mozog azoknak a szörfözőknek a száma, akik könyvet rendelnek a Fókusz Online Könyváruház weboldalán, addig októberben ez a szám megnégyszereződött, és az év utolsó két hónapjában is közel háromszor annyian vásároltak, mint általában.

Ezzel párhuzamosan a karácsonyhoz közeledve az egy vásárlás során elköltött összeg is 2500-3000 forintra emelkedett 1000 forintról – tájékoztatta a FigyelőNetet Papp Mikós, a vállalat vezérigazgatója. A cég decemberi forgalma így meghaladta a húszmillió forintot.


Könyvvásárlás online – négy hónapig tart a karácsony 1

A legfrissebb adatok szerint a januári eladások száma is közel másfélszerese az évközi értéknek. A januári pezsgés általános tünet, jellemző az egész könyvszakmára. Nagyobb mértékben az ünnepre kiszélesített kínálat keresletélénkítő hatásával, kisebb mértékben a karácsonyra kapott ajándékutalványok beváltásával magyarázzák.

Hosszan tartó pezsgés

A normál könyvesboltok éves forgalmának harmada-fele a december-januári időszakra zsúfolódik. Az internetes kistestvéreknél ugyanekkor 10-15 százalék az arány, hiszen a világhálón jóval tovább tart a pezsgés. Erről tanúskodnak a Libri Online Könyvbirodalom adatai is, melyekről Pintér Zsolt áruházvezető számolt be.


Könyvvásárlás online – négy hónapig tart a karácsony 2

Az előző év utolsó két hónapjában a Libri online forgalma egy átlagos hónaphoz képest kétszeresére, 8-9 millió forintra emelkedett, és a 2001-es év hasonló időszakának eladási mutatóin is javított a cég: a vásárlások száma 23 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, a forgalom pedig 25 százalékkal.

Az internetpenetráció növekedését jócskán meghaladta az oldal látogatottságának hetvenszázalékos növekedése. Decemberben kétszázezren léptek be a virtuális könyvesboltba – és ez a népszerűség januárban sem csökkent. Az év első hónapjában is 7 millió forint volt a forgalom, és Pintér Zsolt a biztató február eleji adatokra építve úgy véli, akár májusig is eltarthat a lendület.

Változnak a hónapok

Bár az év első hónapjaival kapcsolatban nem ilyen optimista, a decemberi forgalom kapcsán növekedésről számolt be Varga István, az uhu.hu oldalt
Könyvvásárlás online – négy hónapig tart a karácsony 3

működtető Magyar Könyvklub munkatársa is. Tavaly novemberben 24 százalékkal, decemberben pedig több mint ötven százalékkal emelkedett a forgalom egy átlagos hónaphoz képest. Az eladási statisztikák szerint 16, illetve nyolc százalékkal a 2001-es év hasonló időszakaiban mért eladási mutatókat is sikerült túlszárnyalni.

A könyv iránt megnőtt kereslet magyarázható azzal, hogy általában vastagodott az állampolgárok pénztárcája – fejtegette az okokat a FigyelőNet kérdésére Varga István. – De ennek ellenkezője is állhat a háttérben: lehet, hogy a háztartások kevesebb pénzből kénytelen „letudni” a karácsonyt, ezért választják az olcsóbb ajándékok közé sorolható könyvet a drágább műszaki berendezések helyett.

Az online könyváruházak általános tapasztalataival ellentétben az uhu.hu háza táján nem volt túl rózsás a januári forgalom, de emögött nem érdemes tendenciákat keresni. 2001 első hónapjában a kimagasló, a megelőző decemberi eladások 90 százalékát elérő forgalom elsődleges és legfőbb felelőse az akkor piacra dobott A Viktor című könyv volt, mely akkor a havi forgalom 30 százalékát adta. Ilyen „bestseller” idén még nem született a hazai könyvszakmában – sem az off-line, sem az online piacon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik