Belföld

Mobilinternet – bukás vagy siker?

A címbeli kérdésre sokan hamar megadják a választ: a wap alapú szolgáltatásokat senki sem használja, hiába alkalmas rá a készülék. A valóság azonban ennél összetettebb.

Ha az előfizetők ráéreznek, mire jó valójában a mobilinternet, sokat változhat jelenlegi negatív megítélése. 

 A hazai waphelyzet

Ami a hazai helyzetet illeti, egészen európainak mondhatjuk magunkat. A Bell Research és a Think Consulting közös, 2002. októberében végzett felmérése szerint a 14 és 60 év közötti korcsoportban 1730 ezer wapképes készülék található és ebből 334 ezret használnak havonta legalább egyszer wapozásra. Ez 7,4 százalékos használatot jelent a korcsoportban levő összes mobilfelhasználóhoz képest, amivel nemcsak a nyugat-európai átlagot, hanem Olaszországot is megelőzzük. Különösen érdekes ez annak a fényében, hogy ugyancsak a felmérés szerint 310 ezer GPRS-képes készülék volt ennél a korcsoportnál, s ebből mindössze 70 ezren használják a GPRS adatátvitelt. A hazai wapozók nagy része tehát még a “fapados” vonalkapcsolt wapot nyűvi. Valószínű tehát, hogy a GPRS terjedésével a wapot rendszeresen használók száma tovább növekszik, elsősorban a mindent kezelni képes fiatalok között.

Tévhitek a wapozásról

Az első tévhit, hogy a mobilinternetnek a hagyományos, asztali számítógépekkel kell felvennie a versenyt. A mobiltelefonok kisméretű kijelzője, a nehézkesebb adatbevitel, a tárolómemória hiánya, a kis akkumulátorkapacitás ezt nem teszi lehetővé. A mobiltelefon nagy varázsa inkább az, hogy irodától, otthontól távol is velünk van, amikor éppen utazunk, ügyet intézünk vagy szabadidőnket töltjük. Olyankor is szükségünk lehet gyorsan megszerezhető információkra, amikor egyetlen társunk a mobiltelefon.

Ebben a helyzetben teljesen mást akarunk, mint az otthoni böngészés esetében. Gyors, célratörő információt szeretnénk kapni, ami az éppen megoldandó helyzetben fontos lehet számunkra. A repülőtérre robogva érdekes lehet, mennyit késik a gép, hátha mégsem kell annyira hajtanunk a taxisofőrt. Hirtelen pénzzavarban jó tudni, hol is van a legközelebbi pénzkiadó automata, ne kelljen találomra bolyonganunk az utcákon. Az összeverődött ifjú társaságnak nem mindegy, melyik multiplex mozi felé induljon el, ha negyedóra múlva már a legújabb Oscar díjas magyar filmet szeretné nézni. A példák hosszan sorolhatók, s ezekre a kérdésekre egy wapra képes mobiltelefon már ma is könnyedén megfelel.

A másik tévhit, hogy a mobilinternet kezelése bonyolult. Való igaz, némelyik készüléknél nem könnyű elvégezni a szükséges beállításokat, de mindössze egyszer kell megtenni, s akár egy gyakorlottabb ügyfélszolgálati szakembert is megkérhetünk rá. A tájékozódást már a fokozatosan fejlődő wapportálok is segítik, egyre professzionálisabb módon. A helyzet szinte napról napra javul, érdemes tehát mindazoknak, akik korábban csalódtak, újra körülnézniük a waplapok kínálatában.

A harmadik tévhit, hogy az információ lassan elérhető és drága. Ennek az alapját az adta, hogy a wap megjelenésekor még nem voltak felkészítve a mobil hálózatok a csomagkapcsolt adatátvitelre, amit a GPRS technológia kínál. Néhány adatért fel kellett építeni egy beszédhívás jellegű kapcsolatot a mobiltelefon és a szolgáltató szervere között, ami már önmagában is komoly késleltetés, majd ezután fizetni kellett a beszéd percdíját egészen addig, amíg eljutottunk a kívánt adathoz. Lehet, hogy csak néhány karakter volt a hasznos információ, mégis tízpercnyi beszéd díját fizettük érte. A lassú és drága tehát akkor igaz volt. Mára azonban, főként a GPRS bevezetésével, gyökeresen megváltozott a helyzet.

Kulcspozícióban a tartalom


A GPRS szolgáltatás megjelenése sokkal könnyebbé teszi a mobilinternetezést, hiszen rövid idő alatt tudjuk elérni a hálózatot és a letöltési sebesség is nagyobb, mint korábban. Mindez azonban mit sem ér vonzó tartalom nélkül. Jó tartalmat kínálni nem egyszerű feladat, de még az is fontos, hogy a kínálat mindig aktuális legyen. Igazán csak akkor tud a hazai, de az egész európai wapos piac beindulni, ha lesznek olyan megbízható tartalomszolgáltatók, amelyekre a mobiltelefon tulajdonosa vakon számíthat.

Legalább ugyanilyen fontos a célszerű alkalmazások megjelenése. A mobil internet ugyanis sok interaktív alkalmazásban is megállja a helyét. Ez jelentheti az m-commerce, magyarul a mobil-kereskedelem alapját is. Ehhez azonban még meg kell oldani az adatbiztonsági kérdéseket, valamint ki kell dolgozni azokat az egységes eljárásokat, amelyek egységesítésével széles körben elterjedhetnek ezek a megoldások.

Ettől kezdve már nemcsak a megfelelő mozit választhatjuk ki a mobil telefon segítségével, hanem megvehetjük a jegyet is utazás közben, sőt az autó parkolási díját is így fizethetjük ki. Nem jósolható meg pontosan, mikorra válik mindez napi rutinná, de hogy a fejlődés erre tart, az egészen bizonyos.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik