Belföld

Mi lesz az AXA-val?

Változásoknak néz elébe a honi biztosítási szektor. Az Uniqáé lesz az AXA, megkezdik működésüket a Magyar Posta biztosítói. A Conseco csődje egyelőre csak az amerikai gazdaságot rázta meg.

December 18-án kezdődtek meg a tárgyalások a francia AXA csoport németországi részlege (AXA Konzern AG) és az osztrák Uniqa biztosító
Mi lesz az AXA-val? 1

között az osztrák, magyar és lichtensteini AXA-érdekeltségek megvásárlásáról. A felek rekordgyorsasággal meg is egyeztek.

Az ügyletet az Uniqa kezdeményezte. A társaság már régóta igyekszik megvetni a lábát Magyarországon. Elképzelései, a jelek szerint, találkoztak az AXA stratégiai terveivel, így az 1000 embert foglalkoztató és Ausztriában csupán kétszázalékos piaci részesedésű osztrák holding (amelyhez a magyar leányvállalat is tartozik) hamarosan az egyik legerősebb osztrák biztosítóhoz kerül.

Azt természetesen nem hozták nyilvánosságra, hogy mennyiért. De a felek szándékának komolyságát és sietségüket jelzi, hogy a vételárat készpénzben egyenlítik majd ki.

Unikális lehetőség  

Nem először próbálkozik magyar hadállások kiépítésével az Uniqa. Korábban a Signal Biztosítóban volt 21 százalékos részesedése, ám a többségi tulajdon megszerzésére irányuló szándékainak meghiúsulása miatt 2000-ben kivonult a piacról. Az elsősorban temetkezési biztosításokat kínáló – egyelőre alig mérhető, 0,03 százalékos piaci részesedésű – Agrupacion Funeurópa Biztosító felvásárlásával idén tért vissza a magyar piacra, de komoly távlatok csak e mostani AXA-vásárlással nyíltak meg előtte.  

Magyar hatások

A magyar piacon az AXA Biztosító Rt. elsősorban a nem életbiztosítási ágakban számít viszonylag erős szereplőnek: 6,7 százalékos piaci részesedésével ügyfélköre az ötödik legnagyobb ebben a szegmensben szeptember végén. Az életüzletággal együtt számított első kilenc havi 19 milliárdos díjbevételével pedig 5,25 százalékot tudhatott magáénak a biztosítási piac egészén.

Mivel az Uniqa az egyik legnagyobb osztrák „kompozit” biztosító (vagyis élet- és vagyonbiztosítással egyaránt foglalkozik), az AXA hazai menedzsmentje biztos abban, hogy az új tulajdonos komoly szakmai és anyagi forrásokat mozgósít majd a magyar piac meghódítása érdekében. A számszerű üzleti terveket január végén fogják nyilvánosságra hozni, addig várhatóan lezajlanak a jogi procedúrák, és a Versenyhivatal is áldását adhatja a tranzakcióra.

Kettővel kevesebb, kettővel több


Mi lesz az AXA-val? 2

Biztosítási szakemberek véleménye szerint az AXA-ügy beleillik a szektor hazai konszolidációjának folyamatába. Emlékezetes, hogy az év során a Generali-Zürich páros is közös tulajdonos (a Generali-Providencia) kezébe került, és bár még mindig két külön társaságként tevékenykednek, a szervezeti összeolvadás sem várathat már sokáig magára (ahogyan évekkel korábban a Generali és a Providencia is ezt az utat választotta).

Szeptember végén 29 biztosító működött az országban, számuk így a jövőben valószínűsíthető összeolvadásokkal kettővel csökkenthet. Eközben két új biztosító is megkezdi tevékenységét. A Magyar Posta a napokban kapott ugyanis engedélyt a PSZÁF-tól egy élet- és egy nem életbiztosító alapítására. A társaságok akár már januárban elkezdhetik termékeik értékesítését.

Nyilvánosságra hozott terveik igen ambíciózusak: öt éven belül az első öt elitklubjához szeretnének tartozni. Ehhez az Allianz, a Generali-Providencia, az ÁB-Aegon, az ING és az OTP-Garancia biztosítót kellene utolérniük, amelyek közül az utolsó piaci részedése is 11 százalékos, együttesen pedig a piac több mint 80 százalékát uralták szeptember végén.

Csődbe ment a Conseco 

A magyar biztosítási piacot szerencsére hidegen hagyja, ám az amerikait igencsak megrázza az idei év harmadik legnagyobb bukása, a Conseco holding csődkérelme. A biztosítással és pénzügyi finanszírozással foglalkozó holding az utóbbi részleg agresszív üzletpolitikájából fakadó magas kockázataiba bukott bele, így ezt próbálja most értékesíteni. A biztosítási divízió elvileg megúszhatja a csődöt, most átszervezésekkel próbálják menteni a menthetőt.

Konszolidálódik a piac

Bizonyos szakmabeli vélemények szerint ugyanakkor a mostani környezetben már igen nehéz az effajta mennyiségi célokat megvalósítani, tekintettel a biztosítási kultúra és az igények gyökeres megváltozására. Míg öt-tíz évvel ezelőtt például igen hatékony módszernek bizonyult a potenciális ügyfelek lerohanása ügynökök által, addig ma már sokkal inkább számít a minőségi kiszolgálás, a valóban testre szabott szolgáltatások kínálata. Kérdés, hogy a Magyar Posta nem kifejezetten ügyfélbarát felszereltségéről ismert hálózata mennyire lesz képes a megváltozott igényeket kielégíteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik