Belföld

Keveset vásárolnak a horvát internetezők

A legfrissebb felmérések szerint a horvátországi Internet felhasználók száma eléri a félmilliót, ugyanakkor az online kiskereskedelmi forgalom nem több évi egymillió dollárnál.

Az Internet felhasználók félmilliós száma az optimista prognózisokat igazolja, hiszen azt jelenti, hogy a népesség 10 százaléka kapcsolódik a világhálóhoz – írja a Croatiabiz üzleti magazin. Ez az arány még mindig messze elmarad a nyugat-európai átlagtól, de az e-biznisz horvátországi térnyerését mégsem ez korlátozza. A lemaradást az online kereskedelmi forgalom csekély mértéke jelzi: ez jóval kisebb annál, mint ami a felhasználók vásárlóereje alapján várható lenne.

Az online vásárlások elsődleges akadálya, hogy a hitelkártyák nem elég elterjedtek az országban. Emellett a horvát posta magas tarifái is megnehezítik a virtuális piacterek fejlődését. A tipikus online vásárló 100 kuna körüli áron kínált árukat vásárol, a horvát posta alaptarifája csomagküldés esetén pedig legalább 20 kuna. Ezekhez képest a szűk árukészlet már alig ront a helyzeten. Mindenesetre a horvátországi online kereskedelem infrastruktúrájának fejletlenségét mutatja, hogy csak nemrégiben alakult meg az első webes csomagküldő szolgálat.

Elemzők szerint a horvát e-biznisz jelentős fejlődési potenciállal rendelkezik, s a nehézségek ellenére is reményt kelt az Internet-felhasználók számának dinamikus növekedése, ami a várakozások szerint előbb-utóbb a forgalom növekedésében is megmutatkozik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik