Belföld

FIAT – folytatódik a tiltakozóhullám

Hétfőn FIAT-munkások árasztották el az olasz utakat: a nagyobb autóüzemek környékén szinte mindenütt feltartóztatták a forgalmat.

Volt, ahol a tiltakozó FIAT-folgozók csak a gyárak működését akadályozták, volt azonban olyan hely is – Torino térségében -, ahol a
FIAT – folytatódik a tiltakozóhullám 1

közúti forgalmat tartották fel. Mindez a Corriere.it olasz internetes oldalon olvasható, amely a tekintélyes Corriere della Sera című napilap webes változata.

A nagyobb autóüzemeket azért tudták szinte az egész országban blokkolni a tiltakozók, mert mára a FIAT konszern, illetve annak leányvállalata, a FIAT Auto szinte az összes helyi gyártót magába olvasztotta. Nem véletlen tehát, hogy az Alfa Romeo-gyárat (Arese) is megpróbálták a munkások a külvilágtól elszigetelni. Az Arese-gyáron belül is igyekeztek feltartóztatni a munkát: a létesítmény területén 500 első műszakos dolgozó és hatszáz technikus tartózkodott hétfő délelőtt.

Nem mindekinek rossz 

A FIAT a létszámcsökkentéssel 2003-ban több mint egymilliárd euró megtakarítást akar elérni. 2003 és 2005 között a FIAT évente 2,6 milliárd eurót akar új modellekbe és az üzletszerkezet átalakításába fektetni – írja az MTI-Eco. A FIAT Auto ugyanakkor továbbra is olasz kézben marad Gabriele Galateri cégelnök szerint – írja a Világgazdaság. A vállalat adott időben megvizsgálja a General Motors amerikai autógyárral kötött opciós megállapodást a maradék 80 százalékról – tette hozzá. A Fiat 2004-től adhatná el a 80 százalékos részesedést a 20 százalékos résztulajdonos GM-nek. A FIAT-nak – a szintén a General Motorshoz tartozó – német Opellel való esetleges összeolvadására vonatkozó hírt Carl-Peter Forster, az Opel elnöke cáfolta meg nemrégiben. A leépítések értékelése egyébként nem mindenütt negatív: részvényelemzők szerint az elbocsátások lezajlása után a FIAT versenyképesebb lehet a korábbinál, és ismét nyereséges lehet a konszern autóipari ágazata. 

Szicíliában egyre nagyobb a feszültség

Szicíliában a Palermo-Catania autópályát vették blokád alá a még vehemensebben tiltakozó dél-olaszországi munkások. A Termini Imerese-i gyár mintegy kétszáz munkása szállta meg a forgalmas sztrádát, amelynek következtében pillanatok alatt kilométeres sor keletkezett.

Szicíliai politikusok, így az egyik regionális pártvezető, Attilio Licciardi máris arra figyelmeztet: óriási társadalmi feszültségeket keltenek a dél-olasz szigeten tervezett FIAT-elbocsátások. Licciardi nagyobb beleszólást követel a munkások számára a tárgyalások lebonyolításakor – írja a Corriere.it.

Berlusconit is bírálják

A Termini Imerese-i üzem – az eredeti tervek ellenére – nem zár be véglegesen. A kormány nyomására a FIAT belement, hogy a jövő szeptemberben ismét működésbe lépjen, addigra a létesítmény átáll a Punto új típusának a gyártására – tudósít az MTI-Eco.

A tiltakozás, a munkabeszüntetés és az útelzárás elsősorban azzal magyarázható, hogy a FIAT bejelentette: hatalmas arányú, 8100 fős elbocsátásokra készül. A múlt héten pedig a sokadik egyezető tárgyalás is sikertelenül zárult.

A római megbeszéléseken a kormány is megpróbált közvetíteni, de ezzel Silvio Berlusconi miniszterelnök csupán azt érte el, hogy immár őt is erélytelenséggel, illetve tehetetlenséggel vádolják, „mert beadta a derekát” a FIAT-nak. Persze a kormányfőt efféle vád aligha ingatja meg, hiszen az ellene indított büntető és polgári perek sem izgatták különösebben. Most is gyorsan viszontvádakkal reagált: a vwd.de szerint azzal bírálta a szakszervezeteket, hogy „inkább politikát csinálnak ahelyett, hogy a munkások valódi érdekeivel foglalkoznának”.

Rendelkezési állományban

Mint arról az MTI-Eco beszámolt már, a tiltakozások legfőbb oka az, hogy hétfőtől a FIAT 5600 dolgozóját felmentik a munkavégzés alól. Munkaviszonyuk nem szűnik meg, csupán rendelkezési állományba, azaz „kiegészítő pénztárba” helyezik őket.


Ez olyan pénzalap, amelyet a cég és az állam közösen tart fenn, kezelése pedig a munkaügyi minisztérium felügyelete alatt lévő társadalombiztosítási intézet feladata. Az üzemek szerkezeti átalakításának idejére adja az otthon maradó dolgozónak az fizetése 80 százalékát, de a plafon 776,12 euró. Ez olyan kis összeg, hogy a „kiegészítő pénztárba” helyezés sok család számára felér az elbocsátással.

Hétfőtől tehát Mirafioriban (Torinóban) 1350, Aresében (Milánóban) 1000, Cassinóban 1200, a szicíliai Termini Imeresében pedig 1800, más létesítményekben további 250 dolgozó lesz kénytelen „kegyelemkenyéren” tengetni következő hónapjait. A leépítési terv ugyanakkor 2500 ember számára úgynevezett hosszú mobilitási folyamatot ír elő. Ez azt jelenti, hogy megszűnik munkaviszonyuk, a fentiekhez hasonló feltételek mellett kapnak segélyt egy központi alapból, mindaddig, amíg el nem érik a nyugdíjkorhatárt.

A nagy szakszervezeti szövetségek nem fogadták el a kormány által előterjesztett kompromisszumos javaslatot. Így az az ő jóváhagyásuk nélkül, a FIAT és a kormány külön-megállapodásaként lép majd érvénybe.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik