Belföld

Lassú növekedés előtt a gyorsétterempiac

A gyorséttermek iránti igény növekedését várják itthon a piac szereplői. Az adatok szerint a piac mérete a fizetőképes kereslet erősödésével arányosan növekedhet. Egyelőre azonban kevesen járnak gyorséttermekbe, s keveset is költenek.

További piaci bővülést várnak a gyorséttermeket működtető cégek jövőre. A McDonald’s Magyarország Kft. ügyvezetője, Branislav Knezevic egyértelműen az igények növekedését várja, és ugyanezt támasztja alá a KFC-üzleteket működtető Kentucky System Kft. is, amely ezért hálózatának bővítése mellett döntött. A Burger King éttermeket működtető Fusion Rt. is keresi a hálózatbővítési lehetőségeket – mondta lapunknak Sümegi László, a cég vezérigazgatója. Ugyanakkor szakértők szerint idén a gyorséttermek forgalomnövekedése átlagosan az infláció körül, illetve csupán valamivel afelett alakul. Látványosabb forgalomnövekedés a következő években a piac sajátossága miatt nem is nagyon várható.


A hazai piacon vezető szerepet tölt be a McDonad’s 86 éttermével, ezt követi a Burger King 13 étteremmel, majd a KFC 4-gyel. A gyors kiszolgálású éttermeket tömörítő érdekvédelmi szervezetnek tagja még a Csirke Fogó-vendéglőket működtető társaság is, ez a cég két budapesti üzletet mondhat magáénak. A gyorséttermek általában – ellentétben a tradicionális éttermekkel – nem reagálnak a szervezett turizmus csökkenésére, ám piacukat erősen befolyásolják a klasszikusnak nem nevezhető, de jellegükből adódóan hasonló kínai büfék vagy pizzériák. Ez utóbbiból a felmérések szerint csak Budapesten több mint 150 található.



A gyorséttermi piac szereplőinek forgalomnövekedésében szinte alig játszott szerepet a Wendy’s és a Quick megszűnése. Knezevic szerint a McDonald’s éttermek idei 10 százalék körüli forgalombővülésében egyértelműen a cég marketingje, és nem a két konkurens megszűnése játszik szerepet. A gyorséttermi piacon várható növekedés lehetőségeit az is alátámasztja, hogy nálunk alacsony az ismertsége az ilyen éttermeknek, jóllehet a McDonald’s nevet a lakosság 95 százaléka ismeri és 67 százaléka kedveli.



Összességében azonban kevesen járnak gyorséttermekbe. Egy korábban, a GFK Hungária Piackutató által készített felmérés szerint a lakosság mindössze 16 százaléka rendszeres “gyorsétkező”. Leggyakrabban a fiatalabb korosztály látogatja ezeket a vendéglátó egységeket, ám az egy főre jutó költés az uniós szinthez mérten továbbra is alacsony. A McDonald’s saját mérése szerint egy vevő átlagosan 460 forintot, kevesebb mint 2 eurót költ. Más kimutatások szerint a hazai gyors kiszolgálású éttermekben egy tranzakció keretében, amelyben több fogyasztó rendelése is szerepel, átlag 650-750 forintot fizetnek, vagyis 3 euró körüli értéket. Az alacsony vásárlási érték ugyanakkor a magasabban pozicionált pizzériákra is igaz. Jó példa erre a San Marzano, a Pizza Express Rt. két budapesti étterme, ahol a vendég átlagosan 2500 forintot hagy a fizetőpincérnél, míg Londonban egy hasonló helyen 10 font körüli az egy főre jutó költés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik