Belföld

Multimédiás mobil – fából vaskarika

Lassan mindhárom magyar mobilszolgáltató nyújt MMS-szolgáltatást ügyfeleinek, akik közül azonban még csak kevesen képesek a multimédiás üzenetek kezelésére.

Ha a bébiszitter lefektette a gyereket, akkor már nemcsak szóban vagy írásban értesítheti az aggódó szülőket, de küldhet egy képet is az alvó csöppségről – ecsetelte a multimédiás üzenetküldő szolgáltatást (Multimedia Messaging Service – MMS) előnyeinek egyikét Király István, a Pannon GSM marketingigazgatója. Az október közepén bevezetett lehetőséget a Pannon nemcsak ilyen példákkal, hanem az “MMS mindenkinek” szlogenre épülő kampánnyal is népszerűsíteni kezdte.

A hangzatos – már-már fellengzős – kijelentés hátterében kettős szándék áll. Egyfelől azt a tényt kell eltakarnia, hogy a Pannon fél évvel a Westel után indította el saját MMS-ét. Másfelől az új szolgáltatással szemben fennálló legnagyobb kritikának akarták elvenni az élét: a GPRS-technológiára épülő MMS ugyanis csak nagyon kevesek számára elérhető szolgáltatás. Az utóbbi időben eladott készülékek közül ugyan már sok GPRS-kompatibilis, de a 2,5. mobilgenerációhoz való tartozás nem elegendő: szükség van speciális multimédiás tulajdonságokra is. A magyar piacon jelenleg négy (de inkább három és fél) ilyen mobiltelefon kapható.


Multimédiás mobil – fából vaskarika 1

MMS mindenkinek

Az emelt díjas szolgáltatások ezen amúgy is igen szűk piacán a Pannonnak ki kellett valamit találnia. Az “MMS mindenkinek” azt a megoldást takarja, hogy azok is élvezhessék – ha csökkentett szinten is – az MMS-t, akiknek mobil készüléke ezt elvben nem teszi lehetővé: a csak hagyományos készülékkel rendelkezők nem képet, hanem egy SMS-t, vagyis egy szöveges üzenetet kapnak arról, hogy valaki képet küldött nekik. Az üzenet tartalmazza azt a biztonságos webhelyet, ahol a kép található, annak azonosítóját és a megtekintéshez szükséges jelszót. Innen már csak egy internetes kapcsolatra van szükség, vagyis – Király István példájánál maradva – a gyerekük álmáért aggódó szülők jól teszik, ha egy internet-kávézóban vacsoráznak…

A Pannon a kevés MMS-alkalmas telefon miatt kidolgozott koncepciójában gondolt arra is, hogy miként küldhet MMS-üzenetet az egyszerű készülékkel rendelkező ügyfél. Ehhez szintén a jó öreg PC-t kell igénybe vennie, hiszen az interneten keresztül működő MMS-Album szolgáltatással (belépési díj nincs, az üzenet bruttó ára napszaktól és mérettől függetlenül 125 forint) mindenki elküldheti a saját maga által megszerkesztett képes üzeneteit.

Monochrom multimédia

A Westel azzal válaszolt a Pannon támadására, hogy minden olyan ügyfele számára lehetővé tette az MMS – szintén némileg korlátozott – igénybevételét, aki rendelkezik WAP-os telefonnal. Ez a kör ugyan nem fedi le a 30-as telefonszámmal rendelkezők többségét, de a társaság nyilvántartása szerint “több százezres” a WAP-képes telefonállomány. A Pannon megoldásától eltérően ez a szolgáltatás tehát nem internet-, hanem WAP-alapú. Az MMS-fogadásra nem alkalmas telefon gazdája két SMS-t kap, az egyiken az a cím található, ahol a kép megtekinthető (ennek azonosítóját is közlik), míg a másodikban a megtekintésre vonatkozó tájékoztató áll. Előnye ennek a megoldásnak, hogy – most már ne térjünk el az eredeti példától – az aggódó szülő a telefonjára kapja a képet. Hátránya, hogy a kicsiny, monochrom képernyőn vélhetően nem ismeri fel, mit is lát.

 MMS-re épülő alkalmazások

 P2P: Saját fénykép küldése, Fotóalbum, képszerkesztés (m-üdvözlőlap, m-képeslap), Hangüzenet, Rövid mozgókép-üzenet, Hosszú és formázott szöveges üzenetek Tartalomtovábbítás

M2P: Mobil fizetés, Mobil ügyfélkezelés (crm), Mobil reklámüzenet (dm), Játékok, Szórakoztatás (horoszkóp, humor, erotika, mozi-előzetes, belehallgatás zeneszámokba), Hír és információ (sport, időjárás, tőzsde, utazás, helyfüggő szolgáltatások)

P2M: Kvíz játékok, Vetélkedők, Távszavazás, Ismerkedés, társkeresés, Apróhirdetések, Személyi titkár (mobil iroda)
Forrás: BellResearch & Think Consulting

A Westel szolgáltatásának előnye a Pannonéval szemben, hogy öt európai országból is használhatja az előfizető, amennyiben havidíjas előfizetése van. A Pannon GSM a síszezonra, de legkésőbb a jövő nyári utazásokhoz igazítja a GPRS-roaming bevezetését, ami a külföldről történő MMS-ezéshez is nyújtja a hátteret (ez megabyte-onként 2 ezer forintba kerül a Westelnél, a Vodafone pedig napi 2,5 ezer forint átalánydíjat számol fel, amibe a GPRS-Wap is beletartozik ), vagyis például a prágai Aranytigrisben sörözgető – még mindig aggodalmas – szülők szintén láthatják szendergő csemetéjüket. Persze csakis abban az esetben, ha a bébiszitter is Westel-előfizető. A szolgáltatás egyik legnagyobb hiányossága jelenleg ugyanis az, hogy nem lehetséges az interkonnekció, vagyis csakis azonos szolgáltató ügyfelei között működik.

Készül a harmadik a szolgáltató is

“Ezt a technikai akadályt 12 hónapon belül minden bizonnyal leküzdik a szolgáltatók” – véli Graeme Millar, a Vodafone marketingigazgatója. A hármas számú magyarországi szolgáltató a karácsony előtti időszakban tervezi az MMS bevezetését, s a hatalmas nemzetközi hátterére támaszkodva abban reménykedik, hogy e téren többet tud majd nyújtani hazai konkurenseinél. Már most 14 országban működik a GPRS-roaming és ez az év végére 20-ra növekszik, vagyis Európa jó részén igénybe vehető lesz az MMS a Vodafone-ügyfelek számára.

Miközben a Vodafone még a hazai bevezetést készíti elő, konkurensei már megkezdték a tárgyalásokat az interkonnekcióról. Mint Török Péter, a Pannon szolgáltatás-fejlesztési vezetője mondja, a szolgáltatók felismerték, hogy közös érdekük az MMS átjárhatóvá tétele. A tárgyalásokon fontos szempont az is, hogy azt a kört is bevonják a szolgáltatók közötti MMS-forgalomba, amely nem rendelkezik multimédiás telefonnal. Vagyis mindkét szolgáltató kidolgozott egy “fából vaskarika” megoldást, amelyet most össze akar kötni, hogy mind a WAP-os képeket láthassák a 20-as előhívószámú mobilosok, mind pedig az interneten is megnézhessék – jó felbontásban – a képeket a 30-asok.

A karácsony sokat lendíthet az MMS-készülékek ma még alacsony elterjedtségén, mert akkor nagyobb számban hajlandók az ügyfelek a telefonok cseréjére. A BellResearch elemzői úgy vélik: amennyiben már az idén a 100 ezer forintos lélektani küszöb alá kerül az MMS-telefonok ára (előfizetéssel együtt, vagy kedvező csereakciók folytán), s mindhárom operátor beindítja szolgáltatását, akkor a karácsonyi láznak köszönhetően év végére az MMS-képes készülékek száma elérheti a 40 ezret. (Ezzel egyébként a szegmens penetrációja még mindig 1 százalék alatt marad.)

Tartalmi kérdések

Hosszú távon azonban nem a technikai háttér lesz döntő, hanem az, hogy milyen tartalmat tudnak majd nyújtani a szolgáltatók. A felhasználóknak már vannak elképzeléseik arra vonatkozóan, hogy mire használnák az MMS-re képes készülékeket (lásd az ábrát). Tus Tamás, a Think Consulting vezető tanácsadója szerint az erotikus fényképek és tartalmak iránti érdeklődés biztosan jelentős lesz, habár ezt a piackutatásban részt vevők maguktól nem vallják be.

Az ár minden új szolgáltatásnál kulcskérdés. A Vodafone a legtöbb területen igen versenyképes árral jelent meg, ám a nem létező szolgáltatások árát nem lehet összehasonlítani a már meglevőkkel. Az MMS bevezetését december 31-ig ingyenességgel tette vonzóbbá a Pannon, de Török Péter mégsem ezt tartja kiemelendőnek; szerinte a tarifák terén az igazi előnyt a konkurenssel szemben az jelenti, hogy a Pannon egységes, képmérettől független díjszabást alkalmaz, szemben a Westel három kategóriájával. Ez azért lényeges, mert ma még nincsenek elfogadott nemzetközi standardok, a beállítás általában meghaladja az ügyfelek türelmét, ráadásul a jelenlegi készülékek nem adnak információt az MMS-díjakról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik