Belföld

HR-rendszerek – a divat stációi

Húsz gyakorló humánerőforrás-vezető életciklusgörbén ábrázolta a HR-trendeket: hol tart a teljesítményértékelés, a HR Branding, a Cafeteria, a dolgozói elégedettség mérés?

Melyek az új emberierőforrás-rendszerek? Melyek tartják éppen lázban a szakembereket és a cégvezetőket? Melyekről beszélnek csupán, és melyeket valósítottak meg a gyakorlatban? Melyekben csalódtak már, és végül milyen módszereknek sikerült beépülniük a cégek mindennapi életébe? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Hewitt Inside Consulting októberi HR Masterclass konferenciáján húsz emberierőforrás-vezető.

Ez az életciklusgörbe ugyan szubjektív véleményeken alapul, de mégiscsak egy panelbeszélgetés konszenzusos végeredménye. Szerintük például a humán erőforrás területére specializált Balanced Scorecard jelenleg az illúzióvesztés fázisában van, egyelőre még két út áll előtte: leépül vagy beépül.







Kék és sárga
Egyes HR-rendszerek gyorsan, egy év alatt vágtatnak át az életciklusgörbén, ezeket az ábrán piros színnel jelölték. A kékek mondhatóak a legtipikusabb módszereknek, ezek 3-4 év alatt járják végig az összes fázist. A sárgák ezeknél kicsit gyorsabban, míg a zöldek az átlagosnál hosszabb idő alatt érnek el az életciklusgörbe végére. Normális esetben a sárga és a kék szín uralja a görbét.

Divatok jönnek, divatok mennek

Magyarországon az emberierőforrás-menedzsment újdonságnak számít, elárasztják az új módszerek és rendszerek. Bőven akadnak a fejlett országok piacán, onnan veszik át őket a hazai cégek. Mivel a terület kemény számokkal nem jellemezhető, nehéz feladat elé állítja a cégvezetést: milyen rendszereket érdemes alkalmazni, melyiknek lesz valóban hatása az emberek és a cég életére, melyik illik a vállalati kultúrához?

Az emberi erőforrás felértékelődése miatt a puha HR folyamatosan fejlődik, divatos kifejezések tömkelegével találkozhatunk: HR Branding, Cafeteria, Service Center. Ezeket a módszereket felkapják a tanácsadók és az emberi erőforrás szakemberek, de nem mindegyiknek sikerül a vállalati működés részévé válnia. Ha kiállják a gyakorlati próbát, a beépülés és a meghonosodás fázisába kerülhetnek. Nevük megszokottá és elfogadottá válik: az Assessment Center vagy a dolgozói elégedettség mérés például elvesztette kezdeti varázsát, de hasznát ma már senki sem vonja kétségbe.


HR-rendszerek – a divat stációi 9

Megmérettetés fázisonként

A szolgáltatás-életciklusgörbe az emberi erőforrás rendszerekre is alkalmazható. Az ábra egyik dimenziója az idő (mennyi telik el az új módszer megjelenése után), másik pedig az aktualitás (mennyire foglalkoztatja a stratégiai döntéshozókat az adott HR-rendszer).

A görbe első, meredeken felívelő fázisában még újdonságnak számít a technika, egy új ötlet születik, amely bekerül a köztudatba. A csúcspontra érve, az eufória szakaszában az adott módszerrel foglalkoznak a legtöbbet a szakemberek és döntéshozók, divatos slágertémaként szinte az összes fórumon erről hallani.

Az illúzióvesztés fázisában a gyakorlati alkalmazás során már fény derül a rendszerek gyengéire és hibáira, általában csalódás követi az eufórikus hangulatot. Kritikus pontra érnek a HR-technikák: alkalmazzák-e a továbbiakban is azokat, vagy a leépülés, az örök feledés felé veszik az irányt? A mégis hasznosnak ítélt rendszerek beépülhetnek a vállalati működésbe, és végül meghonosodhatnak. Ebben a végső szakaszban foglalják el reális, értéküknek megfelelő helyüket az emberi erőforrás rendszerek: megszokottá és elfogadottá válnak.

Az ábra természetesen nem a teljes emberi erőforrás szakma egyöntetű véleményét tükrözi, így nem feltétlenül kell mindenkinek egyetértenie az egyes rendszerek elhelyezésével és a hozzájuk rendelt beérési idő hosszával.
A FigyelőNeten szeretnénk lehetőséget adni egy tágabb fórumnak a HR-rendszerek életciklusgörbéjének témájában. A fórumon mindenki véleménye olvasható, lehetőség nyílik az érdeklődők párbeszédére is. (Lásd a lap alján!)
Ha az ábra felkeltette érdeklődését, írja meg véleményét! Hozzászólásában, kérjük, írja le pozícióját (vezető, munkatárs, egyetemi oktató, tanácsadó, tanuló)!


 



Ajánlott videó

Olvasói sztorik