Belföld

Öltözködj az üzlethez!

Magyarország a térség országai mögött kullog az öltözködés terén. A lengyelek és a csehek is igényesebbek üzleti megjelenésükben.

Magyarországon jelenleg a pénzügyi szféra alkalmazottai számítanak a legjobban öltözötteknek, bár a bankok kiszolgáló személyzetének öltözete
Öltözködj az üzlethez! 1

még erősen kifogásolható. Az ügyvédeknek sokat kell fejlődniük, míg a biztosítói szakma már jó irányba halad. Az autóiparban is találni már pozitív példákat. A tanácsadók között viszont még mindig meglepően sok a hanyag megjelenésű, pedig számukra kiemelt jelentősége van az öltözködésnek.

Itthon még mindig általánosnak mondható vélemény, hogy az öltözködés nem fontos. Pedig, ha bevalljuk, ha nem, szívesebben emlékezünk azokra az emberekre, akik összességében kellemes benyomást tettek ránk. Ez az üzleti élet szereplőire is áll, bár a szakmaiságot soha nem helyettesítheti az öltözködés és a jó megjelenés.

Az emberek megítélése 55 százalékban a külsejüktől függ. Vagyis az öltözéknek döntő szerepe van abban, hogy milyen benyomás alakul ki rólunk üzleti partnereinkben – akár felvételi interjún, akár tárgyaláson, konferencián, értekezleteken.

Más-más normák szerint 

Az öltözködés terén a legkonzervatívabbnak a pénzügyi szektorban dolgozók, a tanácsadók és az ügyvédek számítanak. Számukra a legszigorúbbak az öltözködési előírások, a megfelelő és elegáns megjelenés szinte kötelező. A leglazábbak, ahol csak konkrét üzleti tárgyalásokon kötelező a hivatalos megjelenési forma, a kreatív cégek, ahol a fiatalság, a modernség, a környezeti tényezők hatásának legnagyobb mértékű befogadása jellemző. 

Mit jelent az üzleti öltözködés?

A business lookként emlegetett üzleti öltözet nemcsak az öltöny és a kosztüm, a kategórián belül tovább lehet differenciálni a megjelenést. Több dologra is oda kell figyelnünk, mikor öltözködési stílusunkat kialakítjuk. Függ a munkahely profiljától, a cég szakmán belüli imázsától, a beosztástól és az általános ágazati öltözködési elvárásoktól.

Az üzleti öltözködés szabályait középvezetői szinttől felfele kell betartani. A munkatársak és a cég életét is megkönnyíti, ha létezik úgynevezett vállalati öltözködési szabályzat (company dress code), amely segítséget ad mindenki számára, milyen öltözködés elfogadott munkahelyén. Így sok kellemetlen helyzettől kímélik meg magukat vezetők és beosztottak egyaránt.

Azoknál a munkatársaknál különösen fontos, hogy a cég követelményeinek megfelelően öltözködjenek, akik a külvilág felé a vállalat nevében járnak el. „Az első benyomás megadásának lehetőségét sose kapod meg kétszer, tartják az amerikaiak. Ez a bölcsesség megfontolandó lehet minden vállalat számára” – mondja Schiffer Miklós stílustanácsadó, a Schiffer Consulting vezetője.

A vezérigazgató sem lóghat ki 

Egy nagy német cég élére egy szakmájában rendkívül elismert, új vezérigazgató került, ám az öltözködési stílusa nem felelt meg a vállalati imázsnak, ez pedig a cég politikája szerint megengedhetetlen volt. Felhívták a figyelmét az öltözködési szabályzatra, és két hónapot adtak öltözködési szokásainak átalakítására, hogy képviselni tudja a céget az üzleti partnerek és a társadalom előtt. 

Alapvető kiegészítők

„Az egyéni megjelenéshez természetesen sok pénz kell. Praktikus, egymáshoz illő ruhadarabokkal azonban még normális áron tehetjük stílusossá öltözködésünket” – javasolja Schiffer Miklós. A csíkos, kockás, mintás ruhadarabok egymással nehezen kombinálhatók, ellenben az egyszínűek könnyen egymáshoz válogathatók, és változatossá tehetik megjelenésünket. Magyarországon az ilyen fajta stílusos öltözködésre azért már telik.

A kiegészítők terén is fontos az ápolt és gondozott megjelenés. Az egyik legfontosabb kiegészítőnek a szemüveg számít, mert befolyásolja az arcvonásokat, a pillantást és a mimikát is. A táska szintén sokat elárul gazdájáról. Formája, anyaga jelezheti a tárgyaló fél személyiségét és szándékait. Érdemes legalább egy fekete és egy barna táskát beszerezni, hogy a világosabb öltözethez is hozzá illő színűt tudjunk magunkkal vinni.

A névjegykártyatartó szintén meghatározó lehet a rólunk kialakult kép szempontjából. A beszélgetések során használt toll sem elhanyagolható, egy reklámtoll nem tesz jó benyomást az éppen megnyerni kívánt ügyfélben. Ellenben ma már a töltőtoll is túlzásnak számít, túl elegáns, a mai felgyorsult üzletmenetben kicsit ódivatúnak tűnhet.


Öltözködj az üzlethez! 1


Hiányzik a hagyomány

Megnyugvásukra szolgálhat azoknak, akik kissé túlzónak gondolják az üzleti öltözködés szabályait, hogy ezek Magyarországon még csak a kijelölt irányt mutatják meg. Egy nyugat-európai üzletembernek, például egy olasz bankárnak magyar kollégái még nyomába sem érnek. Itthon gyakran még a hajmosás és a cipő tisztaságának kérdése kérdés.

A kelet-közép-európai térségen belül is le vagyunk maradva öltözködési szokásainkban. Schiffer Miklós szerint a lemaradás oka az, hogy a polgári réteg nálunk soha nem volt olyan erős, mint például Csehországban. „Márai Sándor igazi magyar polgárként is mindig azt hangoztatta, nagyon kevés a polgár” – idézi. A szocializmus minden országban hátravetette az öltözködési kultúrát, de hazánkban nem sok megszakadt hagyományt lehetett újjáéleszteni.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik