Belföld

Orosz jelentkező a német-amerikai rerülőgépgyárra

[FN] Orosz vevő jelentkezett a még áprilisban csődbe jutott Fairchild-Dornier német-amerikai repülőgépgyártó cégre. A csődgondnok jelentése szerint az orosz konzorcium egyik tagja az az Oleg Deripaszka (lásd kapcsolódó cikkünket Oroszország üzleti elitje címmel), aki az oroszországi alumíniumüzleten szerzett milliárdokat. A 34 éves üzletember vezérigazgatója és társtulajdonosa az évi 4 milliárd dollár árbevételű Ruszkij Aljuminyijnek (RusAl), amely az orosz alumíniumtermelés 70 százalékát ellenőrzi. Ezzel a teljesítménnyel csupán a világ legnagyobb alumíniumcége, az amerikai Alcoa szállhat versenybe. Deripaszkának monopóliuma van emellett az orosz buszgyártásban is, továbbá övé az ország második legnagyobb autógyára, a Gorkovszkij Avtomobilnyij Zavod (GAZ). A németországi gyártó esetleges vevőiként tavasszal a világ több nagy repülőgépgyártó vállalatát emlegették, többek között egy svájci konzorciumot. A Fairchild-Dornier 70-90 személyes repülőgépek gyártására készülődött (ez az úgynevezett 728 Jet-program), de eszközök híján ezt már nem tudta megvalósítani. A vevő konzorciumában tag az Irkutsk Aviation orosz ipari társulás, mely az AP hírügynökség jelentés szerint a Szu-27 és Szu-30 katonai gépeket gyártja. A konzorcium másik lába az ugyancsak alumíniumiparban érdekelt Basic Element orosz nagyvállalat. Elképzelhető, hogy a Fairchild-Dornier-nek csak egy részét szeretnék megszerezni, de a csődgondnok bizakodik, hogy a repülőgyár összesen 3600 munkahelyét sikerül majd megmenteni. Jelenleg már csak bő 2 ezer ember van a repülőgépgyártó állományában. A tervezett repülőgép szériagyártásának elindításához és piacra viteléhez becslések szerint körülbelül egymilliárd dollárra lenne szükség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik