Belföld

EDS – az aranytojást tojó outsourcing

Átadták az EDS szolgáltató központját, amely informatikai helpdesk szolgáltatást kínál Európa-szerte. A társaság évi 20 millió dolláros árbevételét nagyobb részt outsourcing tevékenységnek köszönheti.

Hivatalosan kedden kezdte meg működését az EDS regionális szolgáltató központja, amely 2500 négyzetméteren számos hazai és EDS – az aranytojást tojó outsourcing 1nemzetközi ügyfelet támogat, valamint a társaság belső hálózatát. A budapesti központ 110 munkatárssal kezdte meg működését; jelenleg magyar, angol, német, lengyel, cseh, szlovák és török nyelven nyújt informatikai helpdesk szolgáltatást.

Az új regionális központ – amelyet mintegy egymillió dolláros beruházással alakítottak ki – egyike annak a tizenkettőnek Európában és Közép-Kelet-Ázsiában, amelyek közel 50 ezer felhasználót szolgálnak ki – mondta Peter Stafford, az EDS Európa, Közel-Kelet és Afrika régióért felelős szolgáltatási igazgatója a társaság sajtótájékoztatóján.

Cégtörténet Az EDS-t (Electronic Data Systems) 1962-ben alapították Texasban. Mára az egyik vezető informatikai szolgáltatóvá vált, 150 ezer alkalmazottal, évi több mint 20 milliárd dolláros árbevétellel. A cég digitális üzleti megoldások stratégiai tervezését és kivitelezését végzi. Tanácsadó leányvállalatával, az A. T. Kearney-val 60 országban van jelen, részvényeit a New York-i és a londoni tőzsdén jegyzik. A társaság nyerte el minden idők egyik legnagyobb informatikai megbízását: az USA haditengerészetének, tengerészgyalogságának intranet rendszerét építette ki 6,9 milliárd dollárért.

A verejtékes múlt

Az EDS Magyarországot 1991-ben alapították Szentgotthárdon, amikor az EDS még a General Motors érdekeltségei közé tartozott. 1995-ig kisebb projektekben vett részt a társaság, majd elnyerték a General Electric megbízását, amely a bérszámfejtési tevékenység kihelyezéséről szólt. Később ügyfelei lett a Központi Statisztikai Hivatal és a Kereskedelmi és Hitelbank.

A “kiugrást” a Matáv megbízása jelentette az EDS számára, a legnagyobb magyarországi outsourcing-szerződést kötötte a társasággal. Az IT-kihelyezésével az EDS átvette a Matáv 300 alkalmazottját is. Szintén egyedülálló szerződést kötött a cég a K&H-val, amely az első banki back-office outsourcingját bízta az EDS-re.

Tervek, tények

Tavaly 20 millió dolláros árbevételt könyvelhetett el az EDS, idén 10 százalékos növekedést várnak. Az alkalmazottak száma jelenleg 550; 85 százalékuk más cégektől átvétellel került az EDS-hez.

A társaság tevékenységei között szerepel: a vezetői tanácsadás – amelyet az 1995-ben felvásárolt. A. T. Kearney révén oldanak meg -, az üzleti tanácsadás, a termék életciklus menedzsment megoldások, valamint az üzleti folyamat outsourcing, amely az árbevétel domináns részét adja. Ennek egy része IT-outsourcing, a többi pedig az üzleti folyamat outsourcing.

A mesés Nyugat

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a nagyobb cégek 35 százaléka döntött valamely tevékenység “kiadásáról”, ezt Magyarországon jóval kevesebben teszik. A cég vezetői szerint a következő 1-2 évben csupán néhány újabb társaság – a 200 legnagyobb közül – fog az outsourcing mellett dönteni.

A Matáv számításai szerint, ha belülről oldják meg azt az informatikai fejlesztést, amelyet kiadtak, 40 százalékkal növekedtek volna a költségek, ennek viszont csak a tizedét kellett az EDS-nek kifizetni – állítják az EDS vezetői. Az outsourcing nem feltétlenül jelent költségcsökkenést, sokkal inkább hatékonyságnövelést, mivel addig az adott terület csak mellékvágány volt az adott társaságnál – mint az IT, vagy a bérszámfejtés -, az EDS-nek viszont ez a fő tevékenysége – világít a lényegre Ilosvai Péter, az EDS egyik vezetője.

A cég reményei szerint az Európai Uniós csatlakozáshoz közeledvén még inkább előtérbe kerül hatékonyságnövelés, és ezzel talán elindul egy olyan trend, hogy a hazai cégek is elkezdik kiadni a nem stratégiai tevékenységeket. Nyugaton ez már széles körben hódít – a humán erőforrástól kezdve a lakáshitel-adminisztrációig.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik