Belföld

Marad a Westel, vezetékes tartalékok

Elnök-vezérigazgatója szerint a Matáv piaci értéke 4,5-5 milliárd euró, míg a Westelé 2-3 milliárd dollár között mozog. A nyereséges Matáv drasztikusan csökkenti költségeit, de bízik a vezetékes üzletágban.

Nem az a kérdés, hogy a Deutsche Telekom talál-e vevőt a Matávra vagy nem, hanem az, hogy az eladáson tudna-e annyi nyereséget Marad a Westel, vezetékes tartalékok 1realizálni, ami számára megéri – mondta a Világgazdaságnak Straub Elek, a Matáv elnök-vezérigazgatója. A Cesky Telekom példájából kiindulva, amelynek 51 százalékát most adják el 1,8 milliárd euróért, Straub úgy véli, hogy a Matáv piaci értéke 4,5-5 milliárd euró. (Mint emlékezetes, a The New York Times szerint magyar érdekeltségétől, a Vivendi Telecom Hungarytól a Vivendi már akár 450 millió dollárért is megszabadulna.)

A Matáv elnöke szerint nem lenne racionális a Westelnek a Deutsche Telekom távközlési vállalatához, a T-Mobile-hoz csatolása. Ahhoz, hogy a Westel a Deutsche Telekomhoz kerüljön és ne érje kár a cégek kisbefektetőit sem, a DT-nek piaci áron kellene a Matávtól megvásárolnia: Straub szerint nem lenne ésszerű, ha a 2-3 milliárd dollár közötti piaci áron mozgó Westellel kapcsolatban a szorult helyzetben lévő anyavállalat ilyen költségekbe verné magát.

Agresszív amerikai reklámkampányKorábbi piaci híresztelések szerint a Deutsche Telekom adósságállományát vagy kelet-európai érdekeltségei vagy a frissen vásárolt amerikai mobilcég, a VoiceStream értékesítésével kívánja csökkenteni. A döntést novemberre halasztotta a társaság, de addig sem tétlenkedik: szeptember negyedikén indította a T-Mobile amerikai brand kampányát, amelyet agresszív médiakampány követ. (A médiában a cég arca Catherine Zeta-Jones színésznő.) A T-Mobile az egyetlen olyan távközlési szolgáltató, amelynek hálózata van mind Európában, mind Amerikában, így találó reklámszlogenje: “One phone, one number, one service”. A T-Mobile az USA-ban 8000 városban érhető el, szolgáltatását 207 millióan használják.

Bár a legnagyobb magyar távközlési vállalat elsősorban a vezetékes üzletágban tervez leépítéseket, Straub szerint még ebben a szegmensben is vannak tartalékok, feltéve, hogy képesek újdonságokkal megtartani előfizetőiket. Hogy a Matáv komolyan hisz a tartalékok létezésében, azt az is jelzi, hogy szeptember elsejétől az analóg vonalak havi előfizetési díjait átlagosan 2,99 százalékkal emelte, és ugyancsak nőttek a helyi hívások percdíjai csúcsidőben (10 százalékkal) és csúcsidőn kívül (3,55 százalék). Öröm az ürömben, hogy a kapcsolási díjak bruttó 4,75 forintról 4,25 forintra csökkentek.

Ugyancsak a vezetékes üzletág további nyereségessét erősíti, hogy a többi szolgáltató – Vivendi, HTCC, Monortel, Emitel – hálózatában végződő hívások díja emelkedik. Mint emlékezetes, a szolgáltatók legnagyobb bánatára a Hírközlési Döntőbizottság a korábbiaknál magasabb összekapcsolási díjakat fogadott el, aminek következtében a szolgáltatók kénytelenek emelni a más szolgáltató hálózatába indított hívások tarifáját.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik