Belföld

Autópálya-építések – feltámadott a tender

Lassan minden magyar állampolgár aktív szókincsébe bekerül a "közbeszerzési eljárás" kifejezés az autópálya-építések kapcsán. Most már talán tartalom is kerülhet mögé, hiszen szerdán megjelent a Nemzeti Autópálya Rt. felhívása a Közbeszerzési Értesítőben.

Megjelent a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által négy autópályaszakasz megépítésére kiírt nyílt előminősítéses eljárás részvételi felhívása. Ezekre a szakaszokra korábban meghívásos tenderen igyekezett a kivitelező cégeket kiválasztani a gazdasági tárca, a támadások miatt azonban csak a közbeszerzés bizonyult üdvözítő megoldásnak.

A tenderAz NA Rt. három önálló eljárást írt ki. Egyet az M7-es autópálya Balatonszárszó-Ordacsehi közötti 19,65 kilométeres szakaszára, a másodikat az M3-as Polgár-Görbeháza közötti 12,7 kilométeres szelvényére. A harmadik tender két szakaszt foglal magába. Az első az M7-es autópálya Becsehely-Letenye közötti 8,76 kilométeres, valamint az M70-es autóút Letenye-Tornyiszentmiklós közötti 18,6 kilométeres útszelvénye.

Meghívásosból közbeszerzési pályázat

Csillag István gazdasági miniszter korábban meghívásos pályázat keretében kérte fel azt a négy céget, amelynek már volt teljes körű autópálya-építési referenciája. Ezt a megoldást azonban annak ellenére nem sikerült végigvinni, hogy a négy beruházásra már korábban letárgyalt Vegyépszeres árajánlatok és a meghívásos tenderen “kialkudott” árak közti 21 milliárd forintos különbség mutatkozott.

A meghívásos pályázat tényének nyilvánosságra kerülése után a miniszter annak ellenére vált támadások célpontjává, hogy hangsúlyozta: a feltételek sokkal szigorúbbak a közbeszerzési eljárásnál. A pályázat résztvevőinek feltétlenül maguk mellé kellett venniük konzorciális társnak egy magyar középvállalkozást, továbbá az összes alvállalkozójukat meg kellett nevezniük; az alvállalkozók további alvállalkozókat csak speciális munkára vehettek volna igénybe az NA Rt. jóváhagyásával.

Keller László, a Miniszterelnöki Hivatal közpénzek elköltéséért felelős államtitkára a szakminiszter érvei ellenére elfogadhatatlannak tartotta, hogy az előző kormányt folyamatosan a közbeszerzési eljárások megkerülése miatt támadó szocialista és szabad demokrata kabinet maga is a pályáztatás ingoványos terepére tévedjen. Még akkor is, ha a gazdasági tárca ígéretei szerint a most meghirdetett beruházások lettek volna az utolsók, amelyeken a kivitelezőket nem közbeszerzéssel választják ki. Nem lettek; a tárca végül is engedett a “közbeszerzéses nyomásnak.”

Vegyépszer – az autópályaguru

Autópálya-építések – feltámadott a tender 1A Közbeszerzési Értesítőben megjelent felhívás kapcsán a Vegyépszer annyit közölt az MTI-vel, hogy tanulmányozzák a tendert, döntésüket a szeptember 3-i sajtótájékoztató hozzák nyilvánosságra. Az elmúlt két évben autópályát építő és felújító cég pályázata valószínűleg nem okozna különösebben boldog pillanatokat a magyar piacon tevékenykedő konkurenseknek. A meghívásos tender során ugyanis nyilvánosságra hozták ajánlataik értékét, így a Vegyépszernek – amely az elmúlt két év szerződései miatt jóval kedvezőbb tőkehelyzetben indulhat neki a csatának – már nem a sötétben kell tapogatóznia, hogy versenyképes ajánlattal jelenjen meg.

Míg a meghívásos tendert kifejezetten Vegyépszer-ellenesnek tűnhetett, addig a Figyelő információi szerint a meghívásos pályázat közbeszerzésre való hirtelen “felcserélése” összefüggésben állhat azzal is, hogy a Vegyépszer tulajdonosai és Máté László, a szocialista párthoz közel álló nagyvállalkozó között “egyeztetések” kezdődnek a jövőbeli együttműködésről. Ebből adódóan egyes szocialista köröknek talán már nem is érdekük a Vegyépszer mellőzése.

Az első kapavágások

A gazdasági tárca vezetője azzal számol, hogy a közbeszerzési eljárás az ősszel lezárulhat, és a kivitelezők a szerződéskötés után már tavasszal megkezdhetik az új autópálya-szakaszok építését. Az NA Rt. nevük mellőzését kérő szakértői ezzel szemben úgy nyilatkoztak a Figyelőnek, hogy a közbeszerzési eljárás szabályos lebonyolításához 6 hónapra lenne szükség. Ugyanakkor az eljárás időtartamának a munkálatok megindítására önmagában csekély a hatása, hiszen akár 3, akár 6 hónapig tart a kivitelezők kiválasztása, az első kapavágásokra 2003 februárjánál korábban nem kerülhet sor.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik