Belföld

Színes kedvében a Coca-Cola és a Pepsi

Felháborodást váltott ki Indiában, hogy a Coca-Cola és a Pepsi-Cola színes logóit a Himalája szikláira festették fel. Most tovább borzolják a kedélyeket azzal, hogy a műveket sárga festékkel festik át, így próbálva eltüntetni a kíváncsi tekintetek elől.

Mintegy 50 kilométer hosszan csúfítja el a Himalája szikláit az amerikai Coca-Cola és a Pepsi hirdetései, amely miatt az indiai legfelsőbb bíróság várja a cégek magyarázatát. A két cég nem érzi hibásnak magát, és a felelősséget sem vállalják. A bíróság szeptember 2-ig adott haladékot a vállalatoknak, hogy megmagyarázzák, mi vitte rá őket a Himalája kifestésére.

Környezeti katasztrófa

Miután az Indian Express napilap a címlapon közölt képet arról, hogy a cégek megbízásából sárga festékkel igyekeznek eltüntetni, a nem túl nagy népszerűségre szert tett logókat, India lakossága újra felzúdult. Egyébként a legkézenfekvőbb megoldáshoz nyúltak az átfestéssel megbízottak, hiszen messziről a sárga festés olyan, mintha semmi sem történt volna.

A hatóságok azért léptek fel határozottan a sziklákra festett reklám ellen, mert súlyos ökológiai problémát okoznak. A sziklákat ugyanis olyan zuzmók borítják, amelyek elengedhetetlenül fontosak az ökológiai egyensúly fenntartásához.

Tovább súlyosbítja a problémát, hogy nem megoldás a reklámok eltávolítása sem, mert a nagy mennyiségű hígító használata további ökológiai károkat eredményezne.

A Zamzam Cola hódít Szaúd-ArábiábanHihetetlen népszerűségnek örvend Szaúd-Arábiában egy iráni gyártású kóla-utánzat, a Zamzam Cola. A terméket egyidőben vezették be az amerikai áruk bojkottjával, és a szaúdi fiatalok máris megszerették. A szaúdi importőr, Al-Majarah szerint négy millió egy literes palackot szállított be az országba az elmúlt héten, és a kereslet olyan nagy, hogy már újabb, több milliós rendelés érkezett. Ugyanakkor engedélyt kértek az iráni gyártócégtől, hogy felépíthessenek egy palackozó üzemet Szaúd-Arábiában. “Az amerikai termékek bojkottjáról szóló kampány és a Zamzam kóla jó minősége óriási keresletet eredményez az országban” – nyilatkozták a cég menedzserei.

Mossák kezeiket

Az amerikai cégek elhatárolódnak az eseménytől, és nem ismerik el felelősségüket. Sunil Gupta, a Coca-Cola India szóvívője szerint ezek a hirdetések kiestek az anyacég felügyelete alól. Ezen a részen ugyanis a franchise-partnerek tevékenykednek, és kívül esik a Coca-Cola India fennhatósága alól.

Egyébként szigorúak a hirdetési előírások, – nyilatkozta a BBC-nek Sunil Gupta -, reklámokat csak az üzletek közelében a falon lehet elhelyezni, vagy az elárusítóhelyeken. Emiatt a legfelsőbb bíróság felszólítása sokként érte a társaságot. Egyébként mind a Coca-Cola, mind a Pepsi illetékesei úgy nyilatkoztak, hogy nem volt tudomásuk a “sziklafestményekről”.

Mindenesetre a cégek illetékeseinek szeptember 2-ig választ kell adniuk arra, hogy festették tele a sziklákat, és valamilyen megoldást találni az eltűntetésre.

Indiában bevett szokás

Ez a fajta hirdetés egyébként nem újdonság az indiaiknak: sok helyi társaság választja ezt a reklámformát. (A Rothang-ösvény a tengerszint felett 3915 méterre van.) Kielégíti az alapvető marketing-igényeket, s nem elhanyagolható az a tény sem, hogy nem túlságosan drága, tekintve, hogy ezért senki nem fizet, senkinek.

Az ösvény egyébként nem csak ezektől károsodik: a növekvő számú turista nem csak az indiai idegenforgalmi mérleget javítja, de a szemétállományt is jelentősen növeli. A Himaláját átszelő ösvényt egyébként évszázadok óta használják az indiai, kínai, közép-ázsiai kereskedők.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik