Belföld

Egri Bikavér barrique 1999, FVM SZBKI – Borkóstoló

Több szempontból is érdekes bort ajánlunk a borszeretők figyelmébe.

Először is ez egy Bikavér, ami mindig érdekes és érzékeny kérdés, amennyiben a Bikavér-jel a Tokaj szó mellett a legismertebb brand, amely komoly leértékelődésen ment keresztül az elmúlt olcsóbb évtizedekben. A Bikavér nem volt, hanem lesz, ebben bizonyosak vagyunk.

Egri Bikavér barrique 1999, FVM SZBKI – Borkóstoló 1Az idei nyári Bikavér-konferencia és nemzetközi borverseny legalábbis ezt tanúsította. A jól szervezett versenyen szegény nemzetközi kóstoló zsűri több mint félszáz Bikavér-mintát vizsgált be egy szuszra, ami nem mód nélküli mulatság. A mindenféle bikavérek általános színvonala igen magasnak bizonyult. A versengő borok több mint 50 százaléka elérte a nemzetközi versenyek éremmel díjazott borainak minőségét. Ebbe a trendbe illeszkednek a szexi nevű FVM SZBKI borai. Ez a remek, dallamos márkanév telitalálat és a biztos piaci siker záloga. A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Szőlészeti és Borászati Kutató Intézete rejlik az ötletes mozaikszó mögött, ám az ijesztő külső figyelemreméltó belbecset rejt. Az FVM SZBKI egri állomása vagy mije az effektív kutatómunka mellett tudatosan igyekszik piacos borokkal a minél magasabb polcokra penderedni Gál Lajos vezetésével. Érdemes nyomon követni a kutató kísérleteit, jellemző, hogy az említettük borversenyen is benne voltak az első tízben, illetve hogy a tavalyi országos borversenyen három aranyat kaszáltak klónjaikkal.

E heti borunk egy barrikolt bikavér. Nézetünk szerint a visszafogott barrik nélkülözhetetlen a nagy vörösborhoz, ergo a bikavér sem igazán bikavér, ha nem érzed a háttérben azt a fekete, matt, bársonyos eleganciát, amit a küvé egyik komponensének újhordós érlelése ad a bornak. Van, ki rühelli a barrikolás uniformizáló jellegét, de itt is, akárcsak a tokaji új stílus-régi stílus vitában, úgy véljük: mindkét véleménynek igaza van, nem egymást kizáró paradigmákról van szó.

Szóban forgó bikavérünk a barrikos bikavér-világba vezet minket, rubinszínét halovány, gyümölcsös-vegetális illatok kísérik, ez a vegetalitás jellemzően végigkíséri az ízélményt, az újhordó orgonahangja szépen szól a száraz, gyümölcsös ízek, a szép tannin, a nem nagyon nagy test és az egyszerű egyensúly alatt. A címke legalább olyan szép, mint a cég neve: az elcsépelt nagyszentmiklósi ivócsanak bikafeje néz az olvasóra a csúnyácska frontcímkéről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik