Belföld

Vállalatirányítás – csak játék!

Számítógépes játékok által szimulált helyzetekből kiderülhet, ki milyen vezető. Ha vannak még hiányosságok, csak tovább kell játszani a játékot, hogy könnyedén sajátíthasson el bárki vezetői készségeket.

Üzletemberek számára kifejezetten ajánlottak az oly sokat szidott számítógépes játékok. Az Enron és a WorldCom eseteit ugyan már nem lehet semmissé tenni, de Clark Aldrich, az e-leraning Vállalatirányítás – csak játék! 1szakértője szerint cégének új számítógépes játéka segítségével a két “botrányvállalat” vezetői sokat tanulhattak volna az etikáról és a döntéshozásról.

Az Aldrich által alapított SimuLearn első terméke, a Virtual Leader ugyanis egy vezetőknek szóló számítógépes szimulációs játék. Ha a vezetők végigjátsszák, sokat tanulhatnak a vállalat irányításáról.

Mindent szabadA játékosok kényükre-kedvükre kísérletezhetnek a szituációk alakításával, a karakterek reakcióival. Az életben mindez megvalósíthatatlan. A Virtual Leaderrel azonban kipróbálhatják, hogyan reagálnak a munkatársak, ügyfelek bizonyos döntésekre, modellezhetik a valós életet. Többszöri nekifutás után tökéletesíthetik megoldásukat anélkül, hogy bárkinek kárt okoztak volna.

Új szelek, szórakoztató lehetőségek

Ha gyerekként tiltottak is valakit a számítógéptől, vállalatirányítóként most végre legálisan játszhat vele órákig. A Virtual Leader programot ráadásul a cég fizeti, továbbképzés címszó alatt. Az e-learning új válfaja: tanulás a számítógépes játékok által szimulált helyzetekben.

Szakértők szerint sokkal szórakoztatóbb így tanulni, és mivel a játék a résztvevők érzelmeire is hat, sokkal maradandóbb lesz a tudás, mint egy klasszikus, interaktív e-learning tanfolyamon. Az is igaz, hogy készségeket és képességeket nem is nagyon lehet más formában elsajátítani.

Játék etikávalAz etikai döntések során, ha valaki nem a megfelelő utat választja, később nem kerülheti el a piszkos ügyek napvilágra kerülését. Aldrich és csapata ezzel az amerikaiak haldokló üzleti etikájába is szeretne egy kis életet lehelni. A Virtual Leader segítségével olyan képességekre tehetnek szert a felhasználók, amelyek lehetőségeket adnak a kezükbe. Egy Andersennél dolgozó könyvelő például hiába tudott a csalásokról, nem volt eszköze a konfliktusok felszínre hozásához és kezeléséhez. Aldrich szerint a Virtual Leader ebben a helyzetben is segítséget tudott volna nyújtani.

Virtual Leader

A Virtual Leader hasonlít a The Sims nevű népszerű számítógépes játékhoz. A karakterek viselkedését mesterséges intelligencia szabályozza, amely 200 féle testbeszédet és arckifejezést, valamint számos verbális kifejezést tartalmaz. A játék olyan helyzeteket szimulál – például értekezleteket-, ahol egy vezetőnek komplex interperszonális problémákat kell megoldania. A játékosnak apró jelekből is kell tudnia olvasni, ha például egy tárgyaláson a fontos ügyfél játszadozni kezd a tollával, valamit sürgősen be kell vetni.

Mielőtt előléptetnek valakit, érdemes tesztelnie magát, hogy ne érjék hideg zuhanyként az új pozíció terhei, de már gyakorló vezetőknek sem árt egy kis tréning. De nemcsak vezetőknek ajánlják a játékot, hiszen minden alkalmazottnak szüksége van arra, hogy fejlessze interperszonális képességeit. A játékban az lehet sikeres, aki a valószerű helyzetekben is helytállna. Egy jó vezetőnek egyszerre három dolgot is figyelemmel kell követnie: kezelnie kell a munkahelyi feszültségeket, kordában kell tartania a hatalmi villongásokat, és az új ötleteket bátorítania kell. Ezt nevezi Aldrich “Három az egyben” stratégiának.

Harmincöt alatt igazi siker

Vállalatirányítás – csak játék! 2Clark Aldrich csapata egy évet dolgozott a nemrég piacra dobott szoftveren. A játék fejlesztése előtt kérdőíves felméréseket végeztek jövőbeli felhasználóik igényeiről. A klasszikus e-learning oktatás egyik korosztály körében sem volt népszerű, a 35 év alatti munkatársak kifejezetten utálták.

Számukra fejlesztette ki a SimuLearn a játékok szabályain alapuló szoftvert. Elmélete szerint a szimulációs játékok segítségével válhat igazán hatékonnyá az e-learning. A program módszertana és designja meghatározhatja a jövő interaktív tanulási folyamatait.

Ahol már alkalmazzák a programot, ott a 35 év alatti alkalmazottak szívesen játszanak vele, idősebbek nehezebben szoknak hozzá. A SimuLeran a jövőben marketingkészségeket oktató szimulációs játékok fejlesztését tervezi.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik